einddatum ontbindende voorwaarden verlengen?? financiering verloopt traag..

Alles is gedaan om het huis te kopen alleen is het wachten op goedkeuring (of niet) op de bank. Dit gaat bijzonder traag.
De einddatum voor de ontbindende voorwaarden is over 5 dagen.
Wat nu. Het is te kort dag om bewijs te krijgen van 2 banken dat het niet mogelijk is om te financieren en er dus kosteloos onderuit te komen.
Wat nu...??? Ik kan niks doen... afwachten. Dit is slecht voor mijn hart.
Iemand tips over hoe en wat te doen.?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
4K

Antwoorden (1)

Vandaag direct contact opnemen met de makelaar. Uitleggen dat je ivm de feestdagen vertraging hebt opgelopen in de financiering en dat je uitstel nodig hebt maar dat het er op zich allemaal prima uit ziet (dat laatste moet je er echt bij vermelden anders hakjes in het zand).

De makelaar kan dan als de verkoper akkoord is een formele bevestiging (een allonge) maken waarbij je uitstel krijgt voor de financiering. Dring erop aan dit zsm te regelen zodat je alle rust hebt verder te werken met de bank, neem in ieder geval 3 weken als minimum.

Let op:
Je kan uitsluitend ontbinden als je een bepaalde mate van inspanning hebt gedaan om een passende financiering te krijgen (koopsom+kosten). Die inspanning houdt in dat als Bank A nee zegt dat je minimaal een tweede afwijzing moet hebben om gebruik te kunnen maken van die ontbinding. Dit staat haaks op wat sommige mensen denken, maar dit is echt cruciaal, tenzij je hier iets anders over hebt afgesproken geldt het minimum van twee afwijzingen. Die afwijzingen moet je kunnen overleggen waarbij soms ook de aanvraag (inkomen etc) betrokken dient te worden. Goed gedocumenteerd noemt me dat in de akte of toelichting.

Let op 2:
Ook dien je vandaag direct (maar dat had je al veel eerder moeten doen) contact opnemen met de hypotheekverstrekker of de tussenpersoon. Geef die meneer of mevrouw een helder verhaal dat je vind dat hij of zij op het punt staat fatale termijnen laat verlopen zonder accuraat en tijdig te informeren of er wel of geen toezegging is voor een financiering. Dat jij die persoon hebt ingeschakeld om professioneel te worden begeleid en dat jij nu de sjaak bent als er geen enkele bank jou wil financieren omdat je daar, in voorkomend, niet meer onderuit kan. Die 10% is de minimumboete trouwens, komt nog eea bij aan kosten.

Laat deze persoon per direct een aantal extra offertes aanvragen met alle begeleidende stukken zodat er direct besloten kan worden. Je wilt vandaag, nee je wilde gisteren antwoord, op papier, in ieder geval van de afwijzingen.

En als laatste:
Geef je zelf eens een flink standje want je bent echt niet goed bezig. Sorry, ik ben graag eerlijk en ik moet het je zeggen. Het kopen van een huis is de grootste koop die je waarschijnlijk doet in je leven. Zorg ervoor dat dit goed verloopt en zit er bovenop. Jij bent namelijk degene die de consequenties moet dragen als het niet rond komt.

Goed, als allerlaatste dan:
Normaal gezien komt het wel rond, tenzij je een bijzondere situatie hebt.