Wat moet je allemaal regelen als je een koopwoning met je ex hebt waar hij in blijft wonen en samen hypotheek blijft betalen?

Situatie:
Koophuis samen met ex partner .
Verkoop is geen optie ivm de huidige prijzenmarkt. Hypotheek is hoger dan waarde v/d woning.
Hij wil in het huis blijven wonen. Maar krijgt geen Hypotheek op basis van zijn inkomsten (te laag)
Ik wil ander huis gaan huren.

Oplossing(?):
Samen afgesproken dat we de Hypotheek voorlopig laten zoals het is zodat hij in het huis kan blijven wonen en hopen dat in de toekomst de woningmarkt zal aantrekken. En door meer af te lossen en of loonsverhoging , hij wel in staat zal zijn om de hypotheek op zijn naam te krijgen.
We hebben een samenlevingscontract.

Vragen:
Bij wie moeten we informeren over de mogelijkheden?
Wat zijn de gevolgen, financieel en juridisch?
Wat moeten we allemaal regelen?
Bij wie moeten we dit vastleggen?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden

Het beste antwoord

Rekening houden met hypotheek aftrek - betaal jij ook nog een gedeelte met rente aftrek dan is dat ook tijdsgebonden.
Betaalt hij alle kosten en hij betaalt op een gegeven moment de hypotheek niet meer dan ben jij daar ook voor aansprakelijk.
Advies vragen belasting dienst , verwittigen hypotheekverstrekker -eventueel contract opstellen bij notaris , maar uiteindelijk blijven jullie allebei verantwoordelijk voor de hypotheek en bij eventuele schuld na verkoop.