Wat is het verschil tussen rentepercentage en jaarlijks kostenpercentage bij een hypotheek?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
2.9K
ItisILeClerc
10 jaar geleden
het verschil is de rente op rente

Antwoorden (1)

Het rentepercentage is onderdeel van het jaarlijks kostenpercentage. Het heeft als doel om geldverstrekkers met elkaar te kunnen vergelijken. Het doel is een helderdere vergelijking creëren. Zo kan de rente 4,7% zijn obv 10 jaar vast en de JKP 4,85%.

meer info:
"In kredietovereenkomsten, de verplichte precontractuele informatieverstrekking en in reclame-uitingen dient het jaarlijks kostenpercentage (JKP) te worden opgenomen. Het begrip “effectief kredietvergoedingspercentage” vervalt in de Wft. Het JKP bestaat uit de totale kosten van het krediet voor de consument, uitgedrukt in een percentage op jaarbasis van het totale kredietbedrag.

Onder de totale kosten van het krediet worden verstaan alle kosten van het krediet, met inbegrip van rente, commissielonen, belastingen, kosten in verband met nevendiensten die verplicht af te sluiten zijn bij het krediet en vergoedingen van welke aard ook, die de consument in verband met de kredietovereenkomst moet betalen en die de kredietaanbieder bekend zijn, met uitzondering van notariskosten. Het JKP wordt berekend volgens de basisvergelijking en aanvullende hypothesen. Het JKP heeft als doel om de consument in de gelegenheid te stellen om verschillende kredietaanbiedingen met elkaar te vergelijken."