hypotheek nu oversluiten met flinke boeterente of nog 2 jr en 10mnd wachten tot de rentevaste periode is afgelopen?

We betalen nu een rentepercentage van 5,3%, bij oversluiten zou dit 3,4% worden, maar de boeterente is ruim € 12.000. Als we die 12.000 zouden aflossen van ons hypotheekbedrag scheelt het ons per maand 55 euro, sluiten we over naar het lagere rente percentage dan zijn we per maand € 385,- goedkoper uit, maar dus wel ruim 12.000 lichter op onze spaarrekening. Wat is wijsheid?

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
1.6K
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
er bestaat ook nog zoiets als rentemiddeling. dan wordt de boete verrekend zodat je deze niet ineens hoeft te betslen

Antwoorden (2)

Met oversluiten spaar je dus € 1090,- uit
34 maanden X € 385,- = €13.090,-
ja die boeten is natuurlijk afzetterij maar dat heb je nu eenmaal afgesproken.

Toegevoegd na 39 minuten:
met extra aflossen levert die 12000,- €1.870,- op in 34 maanden
met het voordeel dat je die 12000 niet kwijt ben, het zit immers in je huis.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Antwoord hierboven klopt voor de 34 maanden.

de vraag is of in maart 2017 de rente hoger of lager is dan nu. Als je nu over sluit voor 15 jaar weet je zeker dat je de besparing van € 385 per maand nog 12 jaar langer hebt
als je die dan maandelijks gaat aflossen gaat je hypotheek ook mooi onderuit