Hypotheek in box 3 - waar vind ik informatie?

Ik heb een nieuwe hypotheek afgesloten. De rente is erg laag, en de rente-aftrek is ook nog eens heel beperkt. Daarom wil ik onderzoeken of ik mijn hypotheek in Box 3 kan opvoeren, in plaats van inBox 1 zoals de rest van Nederland dat doet.

Waar vind ik daar goede informatie over?

Ik wil graag weten
- of dit kan en mag
- wat de consequenties zijn
- hoe ik dat moet regelen

.

Extra informatie:
- De hypotheek is in 2022 nieuw afgesloten.
- Maar als voortzetting op een oude hypotheek.
- Ik val dus onder de oude hypotheekregels.
- Een deel van de hypotheek is aflossingsvrij.
- Ik betaal vermogensrendementsheffing.
- Rente: 1,29% op het aflossingsvrije deel, tien jaar vast.

een jaar geleden
1.5K
ronron1212
een jaar geleden
@Cryofiel box3 is niet voor een hypotheek schuld
Lees op de site belastingen.
SimonV
een jaar geleden
Als je de hypotheekschuld in box 3 zet, is de hypotheekrente niet meer aftrekbaar. De woning blijft in box 1 zitten. Hier betaal je net als in de andere situatie belasting over via het eigenwoningforfait. Het voordeel van je hypotheek in box 3 zetten is dat je vermogen in box 3 daalt doordat je de hypotheek mee mag nemen als schuld. Zeker als je veel vermogen bezit, bespaar je fors op belasting in box 3. In 2022 tot maximaal 1,71%. Dat is vaak meer dan je extra betaalt in box 1 vanwege het verlies van de aftrek van de hypotheekrente.
https://www.bghaccountants.nl/hypotheek-box-1-of-3/
Cryofiel
een jaar geleden
@SimonV, dit zijn nu precies mijn overwegingen!

En... het mag. Althans, er zijn situaties waarin de hypotheekschuld in Box 3 mag, terwijl de woning in Box 1 blijft.

Maar... in welke situaties mag het en in welke mag het niet , van de Belastingdienst (en/of de bank)? Daar kom ik niet goed uit.
erotisi
een jaar geleden
Een hypotheek valt verplicht in box 1, tenzij je niet meer aan de fiscale voorwaarden voldoet. Zoals langer dan 30 jaar aflossen en het niet meer gebruiken van aankoop woning na aflossing. Injouw geval lijkt het dus niet mogelijk

Antwoorden (1)

Je hebt kennelijk een hypotheek die onder het overgangsrecht valt, een zogeheten bestaande eigenwoningschuld. Die is praktisch gesproken niet naar box 3 te krijgen. Of je moet -niet realistisch- 'm aflossen met beschikbare eigen middelen en een heel kalenderjaar daarna geen eigenwoningschuld aangaan voor het bedrag van die bestaande eigenwoningschuld. Daarna is het oud recht "verdwenen".

Als je vervolgens een nieuwe lening aangaat voor de eigen woning die niet voldoet aan de huidige voorwaarden, dan komt hij in box 3. Bijvoorbeeld: je gaat een aflossingsvrije lening aan voor de eigen woning (die voldoet niet aan de voorwaarden van annuitaire aflossing en komt dus in box 3). Of je gaat wel een annuitaire lening aan voor de eigen woning maar voor 30 jaar. Die gaat ook naar box 3 want dan is er geen rekening gehouden met de reeds verstreken jaren dat recht bestond op renteaftrek. Of je stopt met het betalen van rente en aflossing. Dan gaat de lening (ik laat alle regels hieromtrent achterwege) op zeker moment ook naar box 3, als de bank al niet eerder gebruik heeft gemaakt van haar mogelijkheid je huis te verkopen ("recht van hypotheek").

Degenen die met ingang van 01-01-2013 voor het eerst zijn gaan lenen voor de eigen woning, hebben het dus veel gemakkelijker om die lening in box 3 te krijgen. "Gewoon" een lening kiezen die niet aan de voorwaarden voldoet van een eigenwoningschuld.

Een en ander heeft te maken met de rangorderegeling in de Wet inkomstenbelasting 2001. Als een lening voldoet aan de voorwaarden van een eigenwoningschuld (in essentie: contractueel minstens annuitair moeten aflossen in maximaal 360 maanden waarbij ook daadwerkelijk wordt afgelost) dan valt er niets te kiezen: box 1. Wordt niet aan alle voorwaarden voldaan, dan is het "dus" geen eigenwoningschuld (waardoor de rente dus niet aftrekbaar is) en komt de lening in box 3.
Om het niet mooier te maken dan het is: als de lening geen eigenwoningschuld is, zijn ook de financieringskosten om die lening te verkrijgen niet aftrekbaar. Denk aan de kosten van de hypotheekadviseur en alle notariele kosten die samen hangen met de hypotheekakte.
Toegevoegd op 10 december 2022 15:53: tekst
een jaar geleden
Cryofiel
een jaar geleden
Helder antwoord, dankjewel!

Zo te lezen kán het wellicht, maar is dit, realistisch gezien, niet haalbaar. En ook niet handig, omdat ik dan de huidige rente van 1,29% verlies, en maar moet afwachten welke rente ik over ruim een jaar ga krijgen.

Plus de boeterente voor het vervroegd aflossen van de huidige lening.

Vraagje:
Weet je toevallig of het mogeliijk is om (ALS het lukt de hypotheek in Box 3 te krijgen) het huis in Box 1 te houden? Of gaat het huis dan gedwongen met de hypotheek mee naar Box 3?
Computoon
een jaar geleden
Zo lang er fiscaal sprake is van een "eigen woning" blijft hij in box 1. Als je je woning permanent zou gaan verhuren (bijvoorbeeld) is het fiscaal geen eigen woning meer en gaat hij naar box 3. Je bent niet verplicht om een eigenwoningschuld te hebben. Heb je wel een eigen woning maar geen of een geringe eigenwoningschuld dan leidt het eigenwoningforfait in beginsel tot een bijtelpost want: eigenwoningforfait is dan hoger dan aftrekbare rente. Tot enkele jaren geleden was er de "Wet Hillen" die dat voorkwam. Nu geldt: (2022) dat je nog maar 86,67% van het positieve verschil tussen het eigenwoningforfait en de aftrekbare kosten voor de eigen woning als aftrek krijgt. Dus als het eigenwoningforfait eur 1.500 is en er geen rente wordt afgetrokken, leidt dit tot een bijtelling van per saldo eur 200. Dat percentage wordt ieder jaar lager.