Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Lagere hypotheekrente na aflossing?

Stel dat je nu een hypotheek hebt van 125% eigen waarde, rentevastperiode van 5 jaar gaat nu in. Na 5 jaar heb je een gedeelte afgelost waardoor de hypotheek eigenlijk nog een eigenwaarde heeft van 90%. Geeft de bank je dan een nieuw voorstel op basis van 90% of gaat men uit van de oorspronkelijk afgesloten hypotheek van 125% en betaal je dus nog steeds een hogere rente? Want in dat geval zou oversluiten naar een andere aanbieder toch veel voordeliger kunnen zijn?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
1.2K

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Het beste antwoord

De bank geeft je een voorstel voor de 90%. Zelfs dan kan oversluiten bij een andere bank nog steeds voordeliger zijn, maar krijg je wel met kosten voor o.a. notaris en taxatie te maken. Veel banken geven ook een korting als de schuld minder dan 75% van de woningwaarde is. Ze lopen dan namelijk minder risico.
(Lees meer...)
9 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Of dat vanzelf gaat weet ik niet. Ik heb dat ook eens gehad. Niet zozeer dat de lening minder was maar de waarde van het huis gestegen was. Ik heb gewoon onderhandeld met de bank. Ik wilde ook af van de opslag rente. Ik heb toen een nieuw voorstel gekregen.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 2500
Gekozen afbeelding