kan ik met mijn hypotheek samen met hypotheek van vriendin samen 1 huis kopen?

Ik probeer mijn huis te verkopen, ook mijn vriendin probeert dit te doen voor haar huis. We hebben dus allebei een hypotheek. Kunnen wij onze hypotheken aanhouden om samen een huis te kopen?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Antwoorden (1)

Nee dat kan niet, je kunt je hypotheek niet los zien van je huis, datzelfde geldt voor je vriendin. Een hypotheek is namelijk een geldlening op een registergoed, dus het huis is het onderpand. Zolang je een huis hebt heb je een hypotheek tenzij je aflost.

Als jij en/of je vriendin je huis verkoopt dient de hypotheek te worden afgelost. Dit is een verplichting die je hebt en waar de notaris bij wie je de akte van levering laat opmaken verantwoordelijk voor is.

Het enige wat je wel kunt doen is met de bank waarbij je de huidige hypotheek hebt lopen afspreken dat je bij verkoop van het oude huis een van de hypotheken mee verhuisd. Op het nieuw aan te kopen huis zijn dan geheel of gedeeltelijk de oude condities van je vorige hypotheek van toepassing. Maar het lijkt me vrij omslachtig om zoiets te gaan regelen, nog afgezien van het feit dat je daarvoor de volledige medewerking van de bank nodig hebt. Bovendien dienen de tijdstippen voor wat betreft het opmaken van de akten van levering voor wat betreft de nieuwe woning en de huidige woning samen te vallen. In de huidige tijd zal dat niet meevallen.
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Goed antwoord!
Er komt nog bij dat de normen de laatste jaren verscherpt zijn. Als jij nu een hypotheek hebt van (bijvoorbeeld) 6x jouw bruto jaarinkomen, dan zul je nu veel minder kunnen lenen.
Soms krijgen wij dan de opmerking: 'maar ik heb elke maand netjes betaald en heb dus bewezen dat ik dit kan opbrengen.' Helaas, dit gaat voor de bank niet op.
Om te kijken wat je nu kunt lenen kun je op de website NHG.nl in een sneltoets jullie gegevens invoeren.