Wat moet je doen om een tweede hypotheek af te sluiten? Kun je de WOZ waarde van een huis gebruiken om overwaarde op te nemen? Wat is het verschil?

Toegevoegd na 2 minuten:
Met 'wat is het verschil' bedoelde ik wat is het verschil tussen de twee mogelijkheden, 2e hypotheek of overwaarde, is het ene makkelijker te krijgen dan het andere?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
1.2K

Het beste antwoord

Neem contact op met een bank of andere hypotheekverstrekker. Evt. overwaarde van een huis kan onder bepaalde voorwaarden worden opgenomen in de vorm van een tweede hypotheek. Het gezamelijk inkomen moet voldoende zijn om deze 2e hypotheek tezamen met de eerste hypotheek te kunnen betalen.
Dat is dus niet vanzelfsprekend.
Verder zul je waarschijnlijk deze tweede hypotheek niet kunnen aftrekken in box 1 (tenzij voor een verbouwing).
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dus een tweede hypotheek kun je alleen nemen als er voldoende overwaarde is?
M.a.w., het zijn geen twee verschillende dingen, een 2e hypotheek en overwaarde opnemen?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Nee, het zijn geen twee verschillende dingen, want overwaarde opnemen kun je alleen middels een tweede (of zelfs derde) hypotheek.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dat is prima advies, dank je wel, weer wat geleerd!

Andere antwoorden (1)

Het is de vraag of het verstandig is een hypotheek af te sluiten op de overwaarde van een huis. De huizenprijzen dalen al een tijdje langzaam, het zou ook nog wel eens sneller kunnen gaan. Dan is de overwaarde zo weg.
Overwaarde is geen geld dat je hebt. Je "hebt" die overwaarde alleen als je het huis nu verkoopt en gaat huren.
Het is in feite speculeren: het kan stijgen en zakken. Morgen kan het anders zijn dan vandaag.
Als je werkloos wordt en je kunt je hypotheek niet meer betalen, moet je je huis verkopen. Als dan de waarde van het huis niet genoeg is om de hypotheek af te lossen, dan ben je failliet...
Gelukkig zijn banken niet zo happig meer op het verstrekken van hoge hypotheken. Er is zelfs een trend dat mensen hun hypotheek versneld aflossen; de banken moedigen dat ook aan.