Mag de hypotheekverstrekker/makelaar -van tevoren- eisen dat een koper een koopwoning nooit (onder)verhuurt?

Hoi,
Ik ben op zoek naar een koopwoning. Maar soms zie ik staan dat het louter voor eigen gebruik is bestemd. (Dus niet om te verhuren).

Maar het kan zijn dat ik in de toekomst tijdelijk wil verhuren (ik wil bijv. in het buitenland een 'sabbatical leave' houden).

Is er überhaupt juridisch grond hiervoor om dit te kunnen/mogen eisen van een toekomstige/potentiële koper?

Ik kan mezelf namelijk niet garanderen dat ik hem nooit en te nimmer (deels, bijv. een kamer) zal verhuren. Als ik bijv. ontslagen wordt, wil ik wel graag een kamer of twee (onder)verhuren om alsnog mijn hypotheek te kunnen blijven betalen.

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
1.4K
ronron1212
10 jaar geleden
Een geldverstrekker kan dat eisen het is zijn geld.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Maar wat ik 'apart' vindt is dat er staat dat je ten alle tijde (dus levenslang) zelf moet bewonen. Terwijl het betalen vd hypotheek niet levenslang is, maar tientallen jaren (althans, als je het op een jonge leeftijd doet). Ik snap verder niet wat voor baat ze daar bij hebben. Ik bedoel, het werkt juist in hen voordeel als ik bijv. werkloos wordt en een kamer onderverhuur om hen te kunnen blijven betalen of er andere situaties plaatsvinden waarbij ik moeilijk me hypotheek kan blijven betalen. Wil mezelf nl. wel een beetje kunnen 'indekken' tegen onvoorziene omstandigheden. (Zoals bijv. het kunnen/mogen verhuren van een kamer).
Ivana
10 jaar geleden
...en de makelaar kan wel eisen van de hypotheekverstrekker aan je doorgeven, maar kan zelf in deze natuurlijk nooit eisen stellen.

Antwoorden (1)

Het huis is het onderpand voor de hypothecaire lening. Jij leent geld om een huis te kopen, maar de bank loopt daarmee een risico, dus die eist het huis als onderpand. Als jij de lening niet kunt terugbetalen, "betaal je terug" door het huis af te staan aan de bank. De bank krijgt dus hopelijk geld, maar als dat niet lukt krijgt de bank het huis. Zo beperken ze hun risico.

Vanwege wettelijke regels (huurdersbescherming) kun je een huurder niet zomaar wegsturen. Een huis waar een huurder inzit, is daardoor minder waard dat een huis zonder huurder. Een huis zonder huurder is namelijk aan iedereen te verkopen, terwijl er veel minder mensen zijn die eventueel een huis mét huurder willen kopen.

Zodra jij gaat verhuren, daalt dus de waarde van het object dat als onderpand dient voor de hypothecaire lening. Daardoor loopt de bank een hoger risico, en dat willen ze niet.

(Tussen haakjes: om dezelfde reden eist de bank meestal dat jij een opstalverzekering neemt. Een afgebrand huis mét opstalverzekering is immers meer waard dan een afgebrand huis zonder opstalverzekering.)

De bank heeft het recht ervoor te kiezen jou geen lening te verstrekken. Dat betekent dat ze ook het recht hebben voorwaarden te stellen voordat jij een lening krijgt. Die voorwaarden dienen ertoe de waarde van het onderpand te behouden: geen huurder, wel een opstalverzekering. En soms, jawel, de plicht je huis fatsoenlijk te onderhouden - om precies dezelfde reden van waardebehoud.

Deze voorwaarde geldt overigens niet levenslang. De voorwaarde geldt slechts zolang het huis onderpand is voor de hypothecaire lening. Zodra die lening geheel is afbetaald, heb jij geen relatie meer met de bank. Je woont dan niet meer in een object dat onderpand is van een financieel contract, maar in een "vrij" huis dat helemaal van jou is en waarover niemand (nou ja, de wetgever natuurlijk wel) iets te zeggen heeft. Op dat moment vervallen alle voorwaarden die aan de (nu niet meer bestaande) hypothecaire lening waren verbonden.

Zodra de hypothecaire lening is afgelopen, mag je dus huurders nemen. En, mocht je dat willen, je opstalverzekering opzeggen, en het onderhoud laten versloffen. ;-)

Toegevoegd na 1 minuut:

Overigens staat er in de meeste contracten geen algemeen verbod op het nemen van huurders. Meestal staat er dat het mag indien je voorafgaande toestemming hebt van de bank. Overleg, bijvoorbeeld bij geldproblemen, is dus wel degelijk mogelijk.

10 jaar geleden
Poet
10 jaar geleden
En zo is dat! +