Kan ik als alleenstaande (in België) een hypotheeklening van 250 000 euro krijgen?

Hallo,

stel je bent alleenstaande en je hebt een vaste job waarbij je elke maand 1200 euro netto verdient, daarbij heb je ook nog eens 20 duizend euro spaargeld staan op je bankrekening; zou je dan een hypotheeklening kunnen aangaan van 250 duizend euro op afbetalingstermijn van 30 jaar?

Is dat haalbaar of is dat moeilijk?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
1K
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Tuurlijk is dat onmogelijk! Maar hoe had je dat dan willen betalen? Als je pot op is (je 20.000,-) kan jij je huis niet meer betalen. Wat dan?

Antwoorden (2)

Het lijkt me onmogelijk. Ik ken de regels in België niet over hypotheek rente aftrek (als dat daar al is). Maar uitgaande alleen van de €250.000. Dit betekent een aflossing van bijna €1600 per maand(bruto zonder belasting teruggave). Een bank zal je dus nooit dat bedrag willen lenen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Als de rente 4 procent is betaal je al 833,- aan rente. Dan nog de aflossing er bij. Je kan toch zelf bedenken dat je dit nooit kan krijgen?
Vuistregel globaal in Nederland is maximal 4 à 4,5 keer je bruto jaarinkomen. In België zal dat vast niet heel veel anders zijn.