Garage van de buurman kopen, kan dat zomaar?

Mijn achter buurman heeft de garage aan het einde van zijn tuin staan en die staat tegen mijn garage aan, we hebben het samen over gehad dat ik zijn garage wil kopen. We zullen dit via het kadaster moeten regelen waarschijnlijk maar nu doet de hypotheekverstrekker van mijn buurman moeilijk en zegt dat dit niet kan.....het heeft niks te maken met zijn hypotheek maar met de erfgrens volgens mijn buurman. Tevens heeft de hypotheekverstrekker hem verteld dat ik het dan van hun moet kopen ipv de buurman....mij lijkt dit een raar verhaal. Hoe zit dit precies(ik heb deze week contact met de hypotheker om dit na te vragen maar wil nu al wat antwoorden)

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
5K
tinus1969
7 jaar geleden
Klinkt als een klok-klepel verhaal. Ik vermoed (maar check dit met hypotheekbank): Het hele perceel (grond, huis, garage) is onderpand (officieel: in hypotheekgegeven) en is dus onderdeel van de lopende hypothecaire lening. De huidige eigenaar kan dus niet 'zomaar' een stukje van dat onderpand verkopen, want dan is de rest van het onderpand minder waard.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Vooral als het huis "onder water" staat zal de hypotheeknemer (de bank) het volledige bedrag willen verrekenen met de hypotheek.

Antwoorden (1)

de erfgrens zal inderdaad gewijzigd moeten worden, moet dus kadastraal wijzigen en ook beschreven worden.
Vraag een notaris om raad, de akte moet toch bij de notaris passeren, kun je gelijk een offerte van de notaris vragen, zit soms nogal verschil in tarieven.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Er zijn twee opties, je koopt de garage met of zonder grond. De koop van het onroerend goed - garage en evt, de grond - leg je vast bij een notaris die er vervolgens voor zorgt dat de koop bij het kadaster wordt geregistreerd. Grond en bouwwerk komen op jouw naam en de overheid raadpleegt de kadastrale gegevens voor bijvoorbeeld de woz beschikking. Het aankoopbedrag wordt notarieel vastgelegd en je betaald na de registratie. Heeft de buurman nog een hypotheek dan moet hij die informeren omtrent zijn plan om een deel te verkopen omdat door de verkoop de waarde van zijn perceel en opstal kan wijzigen. Al is de hypothecaire lening laag dan rust die informatieplicht op hem. De hypotheekverstrekker kan niet bepalen voor welk bedrag er verkocht moet worden. Zou de verkoper voor een te laag bedrag verkopen dan heeft hij een restschuld die de verkoper opnieuw moet kunnen financieren. Daar heeft de hypotheekverstrekker wel belang bij. Als ik het zo lees hoef je je geen zorgen te maken. Succes
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
@BenjaminQ, +je voor je reactie