Is het mogelijk een (aflossingsvrije) hypotheek te krijgen zonder vast inkomen maar met een eigen vermogen?

Deze vraag is oriënterend bedoeld, om te kijken of het mogelijk zou zijn om voor mij als student een huis te kopen in deze tijden. Ik ben nog een student, en voor een hypotheek mag je het inkomen aan studiefinanciering geloof ik niet meetellen. Ik heb een huisje op het oog van 75.000. Zelf zou ik hierbij 60/65.000 aan eigen geld willen inleggen. Maar is het mogelijk om op basis van eigen geld een (aflossingsvrij?) hypotheek krijgen? Gezien ik dan het huis en mijn eigen geld als een soort onderpand gelden en ik de maandelijkse kosten van mijn studiefinanciering kan betalen. Iemand een idee?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
2.9K

Het beste antwoord

Ik heb in een zelfde soort situatie gezeten, en mijn ervaring is dat als je geen (vast) inkomen hebt de bank ook geen hypotheek zal verstrekken. Studiefinanciering telt inderdaad niet mee als inkomen. Als je het toch wilt proberen zou ik bij de Rabobank langs gaan. Die gaan vaak het meest soepel met de regels om.

Wat je ook kunt doen is het geld lenen bij familie of vrienden. Dit kun je ook in hypotheekvorm doen (zoek op familiebank). Dat kan zowel voor jou als voor de geldverstrekker voordelig zijn.

Een laatste optie is een gewone lening aangaan (dus geen hypotheek). De rente hierop is hoger dan de hypotheekrente en het is niet mogelijk om de rente af te trekken van de belasting. Erg aantrekkelijk is deze optie daarom niet, maar het kan in jou geval misschien uitkomst bieden.

Succes!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Bedankt!

Andere antwoorden (1)

Aflossingsvrije hypotheken zijn afgeschaft. Aflossen zul je sowieso moeten doen. Ik neem aan dat een bank niet zo heel erg moeilijk zal doen als je een bedrag van 10.000 leent op de woning ter waarde van 75.000 euro. Maar banken zijn erg schrikachtig geworden en doen bij iemand zonder vast inkomen ( studiefinanciering of uitkeringen)tellen niet mee) liever helemaal niks. Er zijn ook nog al wat fiscale gevolgen.
Als je verstandig bent, houd je het geld in je zak, zet het op rente, al is het nog zo weinig. Rente op rente werkt echt. Ben je afgestudeerd, dan zie je verder. Een eigen huis heeft veel meer kosten dan je denkt.
Lees eerst eens het boekje van Erica Verdegaal: Waar doen ze het van? Uiterst leerzaam en ontnuchterend.