Als je een oud huurhuis koopt is k.k. dan hetzelfde als bij een al verkocht huis dat te koop staat?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
1.6K

Het beste antwoord

Ja. Dat het een oud huurhuis is doet niet ter zake. Een huurhuis heeft immers ook een eigenaar. Je koopt dus een al verkocht huis van de eigenaar. (bijvoorbeeld een woningbouwvereniging) Kosten koper zijn de kosten "gemoeid met de verwerving van een onroerende zaak" en bestaan in principe uit notariskosten en overdrachtsbelasting. Kosten voor het verkopen (makelaarscourtage verkopende partij) zijn GEEN kosten koper.
Je doelt met je vraag waarschijnlijk op het verschil met een nieuwbouwhuis. Deze worden vrij op naam (VON) aangeboden omdat er voor nieuwbouw geen overdrachtsbelasting betaald hoeft te worden. Dat is de bulk van de kosten koper.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Ja, want het betreft percentages. De kosten koper zijn afhankelijk van de situatie o.a. de notariskosten, makelaarskosten, kosten hypotheekakte en inschrijving in openbare registers, overdrachtskosten. Over absolute bedragen is dus niets te zeggen.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Ja ! Maar toch niet altijd :) wanneer niet . Als een verhuurder een groot project in eens te koop aan bied dan kan er een project deal met notaris gemaakt zijn . De verkopende partij kan ook kosten verkoper aan bieden . Dan de allergrootste uitzondering je koopt een nieuw bouw huis dan staat er VON , vaak . Dus zonder overdracht kosten . Daarbij in voorkomende gevallen huis is verkocht verkoop gaat niet door of binnen een termijn als nog verkocht dan ook recht op vrijstelling ? Maar voor details raadpleeg een expert een notaris of een onroerend goed advocaat .