geleend geld om je restschuld van je hypotheek af te lossen, is dat aftrekbaar?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
2.7K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Is dat geen gaten met gaten vullen?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
het heeft al plaatsgevonden stippel, enkel de vraag of het aftrekbaar is

Antwoorden (4)

Ja. Het maakt niet uit of er geleend is via een hypotheek, doorlopend krediet, persoonlijke lening etc. Bepalend is of het een box 1 geldlening is (dus bestemd voor de eigen woning). Let wel op dat de aflossing van de hypotheek gelijktijdig moet zijn opgevolgd door de nieuwe andere lening. Zit hier ook maar 1 dag tussen is het helaas pindakaas en komt de lening in box 3 terecht.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
fisbel
12 jaar geleden
Hoe stelt RvH zich dit voor:
een hypothecair aftrekbare Box 1 - lening kan alleen worden gebruikt voor woningverbetering. De kosten van deze woningverbetering moeten volledig uit deze hypothecair aftrekbare lening worden betaald.
Voorbeeld: woningverbetering - kosten € 30.000 / na betaling van de woningverbeteringskosten resteert € 0. Hoe wil je dan de resterende hypothecaire lening aflossen? Dat kan in elk geval niet uit deze lening. De 1 dagtermijn is een onzinnig gegeven. Of heeft RvH daar een bron voor? Ik ben deze informatie nog nooit tegengekomen.
Het geleende geld is niet aftrekbaar. Natuurlijk wel als je positief vermogen hebt (spaargeld boven de vrijstellingsgrens) maar dat lijkt me water naar zee dragen. Immers: je leent geld, terwijl je genoeg op de spaarbank hebt staan.

Het werkelijke fiscale voordeel bij afbetaling restschuld is de Wet Hillen (sinds 2005 ingevoerd):
Eigenwoningbezitters die hun hypotheek al (bijna) volledig hebben afgelost, hoeven voor het bezitten van de woning geen inkomstenbelasting te betalen. Het eigenwoningforfait moet bij de aangifte inkomstenbelasting wel gewoon ingevuld worden, maar er is recht op een extra aftrekpost vanwege geen of een kleine eigenwoningschuld.

NB: De EWF-bijtelling inkomen pakt vanaf 2012 nog ongunstiger uit omdat het EWF-percentage stijgt van 0,55% naar 0,6%.

Voorbeeld ter verduidelijking.
Er is een restschuld van € 30.000 / 5% rente: € 1500 aftrekbaar. Bij een WOZ-waarde van € 300.000 is het eigenwoningforfait: 0,6% van 300K is € 1800. Gevolg: Er moet worden betaald. Niks aftrekpost. Je moet in dit voorbeeld dus (bij 42% tarief) 42% x € 300 (1800 - 1500) is € 126 belasting BETALEN over de woning.

Als je het geld hebt kan je beter de resterende kleine hypotheek aflossen. Eventueel een relatief (kleine) boeterente incalculeren. Boeterente is trouwens ook fiscaal aftrekbaar.

Als er geen eigenwoningschuld meer is, wordt het saldo inkomsten en aftrekposten eigenwoning gesteld op € 0: de woning geeft geen fiscaal voordeel meer maar ook geen fiscaal nadeel. E je woont 'gratis' omdat er geen hypotheekrente meer hoeft te worden betaald.
fisbel
12 jaar geleden
Een lening is niet aftrekbaar van het inkomen.

Wel de rente van een vervangende lening om de schuld wegens eigen woning af te lossen
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik heb geprobeerd je vraag goed te begrijpen: "geleend geld om je restschuld van je hypotheek af te lossen, is dat aftrekbaar?" Je hebt het hier over een bedrag dat je leent om een andere schuld (de hypotheek) af te lossen. Deze bedragen zijn nooit aftrekbaar van wat dan ook. Je zet als het ware de ene lening om in een andere. Wel is de rente (voor zover betrekking hebbende op de woning) aftrekbaar van het inkomen.