Welke mogelijkheden bestaan er om mede-eigenaar te worden van het huis van mijn vriendin (huwelijkse voorwaarden)?

Mijn vriendin heeft een huis + hypotheek op haar naam. Als we trouwen op huwelijkse voorwaarden, is het dan mogelijk om daarin op te nemen dat ik een deel van de aflossing ga betalen, om na een x aantal jaar voor 50% eigenaar te zijn van het huis?

Of blijft de situatie zo dat (ondanks het ingebrachte geld) ik op deze manier geen eigenaar wordt van het huis?

Welke opties zijn er anders?

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
6.3K

Antwoorden (2)

Als je trouwt op huwelijkse voorwaarden, dan ligt het er aan hoe je deze voorwaarden zelf opstelt en/of beschrijft. Eigenlijk heb je dus zelf in de hand wanneer, hoe en óf je mede-eigenaar van het huis wordt.
8 jaar geleden
Het doel van een huwelijk onder huwelijkse voorwaarden is dat ieder der huwelijks partners hun eigen vermogen en bezittingen (of negatieve vermogen = schuld) willen afschermen van elkaar, zodat het huwelijk op zichzelf daar geen inbreuk op kan maken, ook niet door schuldeisers van een der partners op de andere partner.
De aansprakelijkheid blijft dan ook individueel geregeld.

Daarom moeten huwelijkspartners in huwelijkse voorwaarden vooraf hun vermogen en bezittingen notarieel vastleggen en wordt dat wettelijk in een huwelijk erkend.
Bij een huwelijk in gemeenschap (van goederen en schulden) hoeft dat niet, alle in het door de partners in het huwelijk ingebrachte vermogen en schulden worden daarmee elkaars gemeenschappelijk bezit.

Tijdens een huwelijk op huwelijkse voorwaarden kan er veel veranderen.
En wettelijk moet men jaarlijks een afrekening maken omtrent de staat van de huwelijkse bezittingen, vermogen en schulden jegens elkaar.

Laat men dat na dan vervalt het gesloten huwelijk wettelijk tot een huwelijk in algehele gemeenschap van goederen waarbij men jegens elkaar volledige aansprakelijkheid heeft.
Daarmee vallen alle individuele vermogens en bezittingen dan automatisch voor de helft aan elkaar.
Het is daarmee een mogelijkheid om het bezit van de partner voor de helft in eigen bezit te krijgen maar ook diens schulden, de omzetting naar een huwelijk in gemeenschap van goederen.

Wil men de huwelijkse voorwaarden in stand houden, maar toch een belang krijgen in het bezit van de partner (een koophuis) dan zal de huwelijkspartner die dat wil, dat belang moeten kopen van de andere huwelijkspartner, als die daarmee instemt.

In dit geval moet dan de ene partner het beoogde belang kopen van de ander partner met diens toestemming.
Dus, de vriendin (vrouw) die het huis bezit, verkoopt dat voor de helft aan haar partner die daarvoor de nu geldende marktwaarde in geld aan haar betaald.
Dat bedrag komt dan, binnen de huwelijkse voorwaarden, bij het vermogen van de vrouw en blijft verder onaantastbaar voor de andere huwelijkspartner.

Is er een hypotheekschuld op het huis gevestigd, dan kan de "betaling" plaatsvinden als een deelname in de schuld voor 50% door de kopende partner, als de hypotheekbank daarmee akkoord gaat.
De "kopende" partner moet dan wel financieel in staat zijn deze hypotheek te kunnen dragen.

Ook deze wijzigingen moeten notarieel vastgelegd worden om het bezit jegens elkaar rechtsgeldig in te passen.