Kan ik samen met mijn vriend een huis kopen terwijl ik een DLK heb?

Mijn vriend en ik zijn nu zo’n 8 maanden samen. We hebben beide nog ons eigen huisje. Ik heb een huurwoning en hij heeft een koopwoning.
Het moet allemaal nog blijken, maar zoals het er nu naar uitziet, denken wij over een jaartje te gaan samenwonen. We willen dan graag samen een huis kopen.
Mijn vriend heeft een vaste baan met een brutojaarsalaris van € 43.000 en geen schulden verder. Ook ik heb een vaste baan, een brutojaarsalaris van € 27.000 en een doorlopend krediet van € 5.000. Die lening heb ik destijds afgesloten omdat ik een auto nodig had voor mijn werk… Uiteraard hoopte ik er op dat ik het doorlopend krediet z.s.m. weer af kon lossen, maar helaas lukte dit niet aangezien mijn vaste lasten veel te hoog zijn (ten tijde van het afsluiten van het DLK woonde ik samen met mijn vorige vriend en dus waren de vaste lasten voor mij toen veel lager dan in de situatie waar ik nu in zit. Nu lukt het mij net om rond te komen en de rente van het DLK te betalen. Aflossen zit er helaas dus niet in….) Nu vraag ik mij af of het ook mogelijk is om een hypotheek af te sluiten als 1 van beide een DLK heeft ter hoogte van € 5000? (heb geen negatieve BKR notering aangezien ik altijd keurig netjes de rente betaal)

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
1.2K
Drepolli
12 jaar geleden
Ik snap niet dat jij niet een lening van 5000€ kan afbetalen met 27000€ bruto, met jouw salaris heb ik dat binnen 6 maanden geregeld. Ik zou hulp zoeken op financieel gebied
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het is natuurlijk wel zo, dat als vraagstelster er over in zit of die DLK later een hindernis zal zijn, ze nu alles in het werk zou moeten stellen om er van af te komen. Dan weet je zeker dat die DLK later niet tegen je gaat werken.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Juist Wagenaar.......5000 euro binnen 6 maanden aflossen betekend wel 830 euro per maand. Voor iemand met een bruto salaris is dat wel veel.....de hele huur voor je huis bijvoorbeeld. Misschien woon jij nog bij je ouders thuis en hoef je geen huur te betalen of kostgeld, dan kan dat ja.

Het beste antwoord

Hallo,

Harde voorwaarde 1 is dat jullie allebei een contract voor onbepaalde tijd hebben, dit bedoel je waarschijnlijk met een vaste baan.

Vervolgens geef je je bruto jaarinkomen. Met onderstaande link heb ik een (proef) berekening uitgevoerd, ik heb daarbij wat aannames gedaan over zijn leeftijd (32) jouw leeftijd (27) en het rentepercentage (8%) ik kom dan op een hypotheek uit van 315.000

Zoals je ziet kunnen jullie de hoogte van de schulden invoeren bij de berekening en de aflossingen en rente. En naar mijn mening stelt een schuld van 5K niet zoveel voor en is dit in jullie situatie helemaal niet iets om je druk over te maken.

Gr Mar
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik bedoel idd met vaste baan dat we beide een contract hebben voor onbepaalde tijd. Qua leeftijd zit je aardig in de buurt.... Heb jouw link gebruikt en het e.e.a. ingevuld en als ik dan de aflossingen etc ook invul, dan kom ik idd uit op een behoorlijk hoog bedrag.
2 jaar geleden wou ik alleen een huisje kopen, maar met alleen maar mijn salaris en die 5000 euro DLK ging het echt niet lukken.... Zal nu wel een groot verschil zijn omdat we straks een huis kopen met z'n 2-en.... Dank je voor je reactie!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Graag gedaan ik hoop dat je wat met dit antwoord kunt! Je kan nu zelf je leeftijd en rente van die lening aanpassen om een nog nauwkeurigere benadering te krijgen van hoeveel hypotheek jullie samen kunnen krijgen!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Heb zeker wat aan je antwoord! Dank je!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Graag gedaan! En dan kan je ook 1 ding voor mij doen, nl mijn antwoord als beste antwoord aanmerken! ;)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het is inderdaad een goed antwoord (dus dat beste antwoord heeft 'ie verdiend), maar wees alsjeblieft verstandig en leen niet maximaal. Het leven zit vol verrassingen, zorg ervoor dat je flexibel genoeg blijft om zonder restschuld van je huis af te kunnen komen, mocht je je baan verliezen, of mochten jullie uit elkaar gaan. Excuses voor het ongevraagde advies ;-)

Andere antwoorden (3)

Ja dat is best mogelijk omdat er als jullie samen gaan wonen wordt gekeken naar jullie beide inkomsten en lasten die jullie na de koop hebben.
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
+ klopt
Hoi, ja hoor dat is mogelijk. Hetvis misschien zelfs mogelijk om je dlk mee te nemen in jullie nieuwe hypotheek. Dan is je hypotheek dus iets hoger maar ben je je dlk kwijt. Maarvdit verschilt allemaal per hypotheekverstrekker.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Inderdaad zal de rente van een doorlopend krediet veel lager zijn dan een hypothecaire lening.
Daarbij moet je dan aan gedacht worden dat de rente van dat stukje fiscaal niet aftrekbaar is.
Wel mag je de aflossingen op die lening toerekenen aan het DLK gedeelte, waardoor de fiscaal niet aftrekbare gedeelte afneemt .
Zoals hierboven al aangegeven, hoeft een DLK geen belememring te zijn voor een hypotheek. Als je een eigen huis hebt, kun je je DLK zelfs omzetten naar een WOZ-krediet. Dat heeft als voordeel dat de rente vaak lager is.
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Okay, van een WOZ-krediet had ik nog nooit gehoord. Een groot voordeel dus om het dan om te zetten naar een WOZ-krediet aangezien de rente vaak dan lager is....
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Je kan jezelf natuurlijk ook het doel stellen om de lening af te gaan betalen. Bereken je aflossingsruimte en houd discipline. Je kan je doorlopend krediet oversluiten naar een persoonlijke lening. Deze hebben ook een lage rente (controleer dat die vaststaat!), en ze zorgen niet voor een (extra) restschuld als je je huis verkoopt.