Hoe werkt het als je rentevaste periode van je hypotheek bijna afloopt?

Ik weet dat de rentevaste periode van mijn hypotheek ergens begin volgend jaar afloopt, maar ik weet niet precies hoe dat dan werkt. Ik begrijp dat ik een nieuw rentevoorstel van m'n hypotheekverstrekker zou moeten krijgen. Hoef ik hier dus nog niet zelf achteraan te gaan? Hoe lang van tevoren doen ze mij die aanbieding? Wat gaat het me kosten als ik naar een andere verstrekker over wil stappen en hoe regel ik dat? Zou dat betekenen dat de hele hypotheek opnieuw moet worden afgesloten, of is dat een kwestie van overnemen door de nieuwe verstrekker?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
1.2K

Het beste antwoord

Je kunt inderdaad een nieuw voorstel verwachten van je huidige hypotheekverstrekker. Maar let op, die krijg je pas heel laat. Als je daarop gaat wachten, heb je nog maar heel weinig tijd om vergelijkende offertes op te vragen bij andere verstrekkers. Bel ze dus zelf een maandje of 2/3 van te voren op om een gesprek aan te vragen.

Ga zeker in gesprek met een aantal hypotheekverstrekkers. Afhankelijk van de hoogte van je hypotheek, kan een tiende procentje je veel geld kosten of schelen.

Als je rentevaste periode afloopt, mag je hem gewoon oversluiten naar een andere verstrekker. Die neemt dan jouw hoofdschuld over onder nieuwe voorwaarden. Als je je hypotheek tijdens je renteperiode wil oversluiten, moet je wel een boete betalen.

Houdt wel rekening met eventuele afsluitkosten.

Toegevoegd na 10 minuten:
Extra kosten bij oversluiting zijn dan de notariskosten (voor het passeren van de nieuwe hypotheekakte), een nieuw taxatierapport voor uw huis en een afsluitprovisie voor de nieuwe hypotheekverstrekker. Dit is best wel een bult geld, dus in je rekensommetje moet je deze kosten wel even meenemen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

1: Ca 1 maand van te voren krijg je een nieuw aanbod. Houd dit wel goed in de gaten.
2: Een andere aanbieder betekent een gang naar de notaris en opnieuw afslutiprovisie. Er is GEEN boeterente verschuldigd..kan ondanks de kosten wel lonen. Aangezien je wel een zekere doorlooptijd hebt voor een andere hypotheek moet je als je denkt elders beter uit te zijn tijdig vast informatie gaan inwinnen. Denk ook aan taxatie kosten voor de nwe hypotheek en evt een garant stelling door de overheid (nationale hypotheek garantie) met de daarvoor geldende doorlooptijden.
Dus inderdaad opnieuw afsluiten.

Mocht je een nieuwe hypotheek willen maar hem niet tijdig rond hebben, verleng dan de oude tijdelijk met variabele rente. Dan heb je automatisch geen boete rente.

En als laatste...je kunt ook bij de zelfde aanbieder een andere hyptheekvorm (en rente) bedingen. Zeker als er sinds de eerste hypothek nieuwe vormen zijn geïntroduceerd door je verstrekker.