We willen huis verkopen, met een beetje geluk brengt het 180000 euro op. Maar er zit een Hypotheek op van 2 ton. Wat gebeurd er met die 20000.

We willen iets nieuws kopen van rond 220000.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Antwoorden (11)

Dan heb je een verlies van 20.000 die je zelf dient op te lossen. Die ben je dus kwijt.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dan ben je €20.000 kwijt. Dat noemen ze verlies.
13 jaar geleden
Gewoon je legt er geld bij.
Het zelfde als je iets koopt voor 100,00 euro en weer verkoopt voor 80,00 euro.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Na het verkopen van je huis wordt dat geld in eerste instantie gebruikt om je hypotheek mee af te lossen. Of dat afdoende is, hangt dus ondermeer af van hoeveel je in de daarvoor liggende periode al hebt afgelost.

Als je er al ettelijke jaren woont en weliicht al rond de 25.000 afgelost hebt, heb je nog 5000 euro over na de verkoop. Heb je minder afgelost, tja, dan blijft er dus gewoon een stuk schuld staan. En met een beetje pech (als je niet weer een nieuw koophuis hebt) zonder onderpand, dus tegen een heel ander tarief en heel andere voorwaarden, en niet meer aftrekbaar. Het wordt dan gewoon een persoonlijke schuld.

Hopelijk heb je dus al aardig wat kunnen aflossen of sparen in die tijd, anders kom je met een beetje pech van de regen in de drup.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik zou wachten tot je huis weer de waarde van je hypotheek opbrengt. Wat anders is natuurlijk, als je je huis moet verkopen omdat je elders in het land gaat werken en verkoop de enige optie is.

Maar om vrijwillig 20.000 euro over de balk te gooien, die je wel op moet hoesten op de lange duur, is niet erg wijs.

Dus denk goed na en win goede raad in voordat je tot actie overgaat.
13 jaar geleden
Als je geen huis meer zou kopen, hou je dus een restschuld van 20.000 euro over. Die je in een bepaalde tijd zal moeten aflossen.

Als je wel een nieuw huis koopt, van 220.000, dan kost dat huis, inclusief kosten koper ongeveer 240.000.
Dus de nieuwe hypotheek zal moeten zijn 260.000 om daar ook de oude schuld in te verwerken.
Het is maar de vraag of de bank dat momenteel wil geven, omdat het huis maar 220.000 waard is. Daar gaan ze meestal niet 40.000 euro boven zitten.

Dus zonder veel eigen geld, ben ik bang dat het moeilijk wordt.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
De rest á 20.000 euro is jullie nieuwe "schuld".
Mochten jullie een andere woning willen kopen, word deze schuld in de nieuwe hypotheek op genomen. De hypotheekverstrekkers tegenwoordig zijn hierop niet echt happig... probeer je woning toch hier en daar extra op te knappen om zo de waarde van je huis meer op te krikken!

Succes met de verkoop!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Je kunt ook je huidige hypotheek meenemen naar je volgende woning en hem laten ophogen met 20.000. Ik zou wel nakijken wat het renteverschil is en of dat positief of negatief uitpakt. Let ook op de boeteclausule!

Voorbeeld:
huidige hypotheek 200.000 a 4% rente meenemen naar nieuwe woning met nieuw deel 20.000 a 4,5% rente, kan voordeliger zijn dan een volledig nieuwe hypotheek a 4% rente plus de boete van het stopzetten van de oude hypotheek.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ha, die Leendert78;

Die 20 mille bestaat niet, dus daar gebeurt niets mee. Wel houd je na verkoop van het huis een schuld aan de hypotheekverstrekker over ter waarde van datzelfde bedrag. Iets zegt me dat jullie niet al te goed zijn voorgelicht over hypotheken en de bedoeling erachter, namelijk het kopen van een huis op de LANGERE termijn goedkoper te maken dan huren van een soortgelijk huis doormiddel van de OPbouw van kapitaal. Laat je goed informeren voor je weer zo'n avontuur aangaat.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
het ligt er ook een beetje aan hoeveel je al afgelost hebt met je oude hypotheek
maar zo te zien heb je inderdaad een hypotheek van 260.000 nodig als je niets gespaard heb
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Er wordt hier niet gesproken over de randvoorwaarden:
1. het nieuwe huis moet het objectief waard zijn
2. de hypotheek mag niet hoger zijn dan 4 keer jouw jaarinkomen
3. je moet in loondienst zijn enz enz.