We willen huis verkopen, met een beetje geluk brengt het 180000 euro op. Maar er zit een Hypotheek op van 2 ton. Wat gebeurd er met die 20000.

We willen iets nieuws kopen van rond 220000.

Weet jij het antwoord?

/2500

Ik denk niet dat de bank jullie een nieuwe hypotheek zal willen geven als je nu al begint met een schuld van 20.000. Ik zou eerst eens met de bank gaan praten wat er mogelijk is, anders verkoop je straks je huis zonder dat je iets nieuws kan kopen en dan zit je helemaal in de problemen.

Als je geen huis meer zou kopen, hou je dus een restschuld van 20.000 euro over. Die je in een bepaalde tijd zal moeten aflossen. Als je wel een nieuw huis koopt, van 220.000, dan kost dat huis, inclusief kosten koper ongeveer 240.000. Dus de nieuwe hypotheek zal moeten zijn 260.000 om daar ook de oude schuld in te verwerken. Het is maar de vraag of de bank dat momenteel wil geven, omdat het huis maar 220.000 waard is. Daar gaan ze meestal niet 40.000 euro boven zitten. Dus zonder veel eigen geld, ben ik bang dat het moeilijk wordt.

De rest á 20.000 euro is jullie nieuwe "schuld". Mochten jullie een andere woning willen kopen, word deze schuld in de nieuwe hypotheek op genomen. De hypotheekverstrekkers tegenwoordig zijn hierop niet echt happig... probeer je woning toch hier en daar extra op te knappen om zo de waarde van je huis meer op te krikken! Succes met de verkoop!

Je kunt ook je huidige hypotheek meenemen naar je volgende woning en hem laten ophogen met 20.000. Ik zou wel nakijken wat het renteverschil is en of dat positief of negatief uitpakt. Let ook op de boeteclausule! Voorbeeld: huidige hypotheek 200.000 a 4% rente meenemen naar nieuwe woning met nieuw deel 20.000 a 4,5% rente, kan voordeliger zijn dan een volledig nieuwe hypotheek a 4% rente plus de boete van het stopzetten van de oude hypotheek.

Ha, die Leendert78; Die 20 mille bestaat niet, dus daar gebeurt niets mee. Wel houd je na verkoop van het huis een schuld aan de hypotheekverstrekker over ter waarde van datzelfde bedrag. Iets zegt me dat jullie niet al te goed zijn voorgelicht over hypotheken en de bedoeling erachter, namelijk het kopen van een huis op de LANGERE termijn goedkoper te maken dan huren van een soortgelijk huis doormiddel van de OPbouw van kapitaal. Laat je goed informeren voor je weer zo'n avontuur aangaat.

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100