Betalen in termijnen bij wehkamp, hoe zit dat met een nieuwe hypotheek?

Mijn man en ik staan op het punt om een huis te kopen. Ik heb een bedrag open staan bij de wehkamp van 850,- dit betaal ik netjes iedere maand per automatische incasso af.
Geeft dit problemen bij het verkrijgen van een hypotheek?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
2.9K

Antwoorden (3)

Er word wel naar gekeken naar openstaande schulden en daar valt wehkamp ook onder
Of dat problemen gaat geven bij de aanvraag van een hypotheek hangt uiteraard ook af van de inkomens en de andere vaste lasten
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Dit heeft gevolgen. De Wehkamp registreert openstaande saldo's boven de €500,- euro bij Stichting Bureau Kredietregistratie (BKR). De hypotheek verstrekker kan eisen dat dit krediet ingelost moet gaan worden.

De wehkamp heeft ook een informatie folder over het kopen op afbetaling, zie hiervoor de link hieronder.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Het is inderdaad een openstaande schuld (BKR). Met de verscherpte regelgeving van tegenwoordig zal zéér waarschijnlijk het krediet afgelost moeten worden vóór je je financiering rond krijgt. Dit betekent: krediet aflossen en document van Wehkamp vragen waarin bevestigd wordt dat het krediet is afbetaald.
Hetzelfde geldt voor een roodstandmogelijkheid (óók als daar geen gebruik van wordt gemaakt!). Vrijwel alle geldverstrekkers eisen dat dit limiet wordt opgeheven.
Dit maak ik zelfs mee bij zaken waar bij wijze van spreken nog 20.000,- spaargeld is. Ook zijn er soms meldingen bij het BKR van schulden/kredieten die netjes zijn afgelost, maar nooit zijn beëindigd.
Bij je eigen bank zou je een overzichtje van je eigen BKR-registraties kunnen krijgen. Kost iets van een tientje.

Overigens kun je door het openstaan van het krediet ook minder lenen. Advies: eerst even afbetalen. Mocht dit niet mogelijk zijn, dan zou je je kunnen afvragen of je de hypotheek (+evt bijbehorende levensverzekering + gemeentelijke heffingen + andere vaste lasten) wél netjes elke maand kan betalen.

Heel veel succes met je nieuwe huis!