Schenking ten behoeve hypotheek na passeren in termijnen terugbetalen?

Wij hebben onze woning verkocht met een restschuld.
Om iets fatsoenlijks te kunnen terugkopen, schenken de ouders een X-bedrag. Hiermee is de restschuld weggepoetst.
Kunnen wij na passeren van onze nieuwe hypotheek deze schenking (maandelijks) terugbetalen, zonder problemen te krijgen met de Belastingdienst?
Ik weet dat eventuele rente in ieder geval niet aftrekbaar is.

Alvast bedankt.

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
5.9K
ronron1212
9 jaar geleden
schenken is schenken anders hadden ze het je moeten lenen.
fisbel
9 jaar geleden
@panteo:
Goede informatie, maar helaas niet (meer) van toepassing in deze situatie.

Antwoorden (3)

Het is dus eigenlijk een verkapte lening onder het mom van een schenking. Op diezelfde manier kun je het bedrag natuurlijk ook gewoon terug betalen ; onder de tafel, onderling.

Echter, doordat de ouders het geld hebben gegeven onder het mom van 'gift' , hebben ze niet echt een poot om op te staan als jullie zouden besluiten het geld niet terug te betalen. Het is dus een kwestie (geweest) van vertrouwen. Een fatsoenlijk mens beschaamd dat niet.

Of er wel of niet ook nog rente over die' terug te geven schenking' moet worden betaald is een zaak tussen jullie en je ouders. De belastingdienst staat daar feitelijk buiten.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Dat laatste is volgens mij niet waar. Als de ouders rente ontvangen moeten ze daarover belasting betalen. De belastingdienst zal niet vinden dat ze daar buiten staat. De schenking zal wel met een schenkingsovereenkomst zijn vastgelegd om aan te tonen dat het hier een schenking ivm de woning betreft (als zal de belastingdienst ook op de stoep staan om over het schenkinsbedrag belasting te heffen). Het terug betalen zal wel onderhands gebeuren.
fisbel
9 jaar geleden
Tot € 2092 rente teruggschenking is belastingvrij.
Er bestaat een tijdelijke verruiming voor vrijstelling van schenkbelasting.
Kijk deze regeling maar eens na, mogelijk heb je er iets aan.
http://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/connect/bldcontentnl/belastingdienst/prive/relatie_familie_en_gezondheid/schenken/schenking_krijgen/tijdelijke_verruiming_vrijstelling_schenkbelasting_krijgen/tijdelijke_verruiming_vrijstelling_schenkbelasting
9 jaar geleden
fisbel
9 jaar geleden
Helaas, het gaat hier om terugschenken.
Uw antwoord is dus geen antwoord op de vraag.
Zo te zien is de afspraak met uw (schoon)ouders dat, zodra u daartoe in de gelegenheid bent, u het geschonken bedrag in termijnen terug gaat betalen. Het was dan handiger geweest als uw ouders u een lening hadden verstrekt. Zij hebben dan een vordering op u. Het blijft hun geld.

Met de familiebankconstructie zou voor u zelfs belastingaftrek mogelijk zijn geweest. De rente die uw ouders zouden hebben ontvangen, kan eventueel in een aparte geldhandeling teruggeschonken worden. Zie reactie van panteo hierboven. Maar dit is een als - dan verhaal.

Nu u een schenking heeft gekregen, ligt het even anders. U mag belastingvrij maar € 2092 per jaar terugschenken aan uw ouders. Bij een enigszins substantieel bedrag schiet dat natuurlijk niet op.

Een andere oplossing als onder de tafel doorschuiven is er dus eigenlijk niet (meer)
fisbel
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Bedankt voor uw antwoord. het is voor ons niet mogelijk om vooraf al te lenen bij de ouders, omdat dan het bedrag invloed heeft op onze leencapaciteit. Indien de ouders dit bedrag schenken, heeft het geen invloed op onze leencapaciteit. Daarom is deze constructie zo opgezet. Mvg
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Bedankt voor uw antwoord. het is voor ons niet mogelijk om vooraf al te lenen bij de ouders, omdat dan het bedrag invloed heeft op onze leencapaciteit. Indien de ouders dit bedrag schenken, heeft het geen invloed op onze leencapaciteit. Daarom is deze constructie zo opgezet. Mvg
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Bedankt voor uw antwoord. het is voor ons niet mogelijk om vooraf al te lenen bij de ouders, omdat dan het bedrag invloed heeft op onze leencapaciteit. Indien de ouders dit bedrag schenken, heeft het geen invloed op onze leencapaciteit. Daarom is deze constructie zo opgezet. Mvg