Waarom een boete betalen bij aflossing hypotheek als de rente is gestegen van b.v.1 naar 4 procent?

Heb een hypotheek in de goede tijd afgesloten tegen 1 procent nu twee jaar later kan ik hem aflossen intussen is de rente 4 procent en toch een boete betalen terwijl ze het geld tegen hoger rente kunnen aanbieden

een jaar geleden
2.1K
TurfGraver
een jaar geleden
Zij vangen geen rente over bedrag als jij aflost.
Geld om een ander een hypotheek te vestrekken hebben ze zat.
Utrecht
een jaar geleden
Lees de hypotheekovereenkomst (en/of akte) er eens goed op na.
Daarin staat precies beschreven hoeveel je wanneer boetevrij mag aflossen.
Doorgaans mag je 10 tot max 20% van de oorspronkelijke hypotheek per jaar extra aflossen. En wanneer je rentevaste periode afloopt (en dus voordat de nieuwe periode beging) mag je extra aflossen. Lees de details na in je overeenkomst.

Antwoorden (2)

De boete, die je moet betalen, staat ten eerste in de hypotheekakte. Dus op het moment, dat je je handtekening onder deze akte zette, ging je akkoord met de boeterente die berekend zou worden als je vervroegd aflost.
Deze boeterente is dient om de hypotheekverstrekker te compenseren voor het verlies aan renteinkomen.
Je zegt in je vraag, dat je twee jaar geleden de hypotheek hebt afgesloten. Ik weet niet hoelang de termijn van deze hypotheer is, maar ik ga er hier voor het gemak even vanuit dat je een looptijd hebt van 30 jaar. Dat betekent dat de hypotheerverstrekker, op het moment van het afsluiten van de hypotheek, 30 jaar lang renteinkomsten kon verwachten. Als je twee jaar later de hypotheek aflost, verliest de hypotheekverstrekker dus 28 jaar (30 - 2 jaar) aan renteinkomsten.
een jaar geleden
ronron1212
een jaar geleden
@AnnBoo8146 rare min je zegt zoals het is compensatie +
Tonnie1948
een jaar geleden
Dat weet ik wel de vraag was dat ik niet begrijp dat ze het geld de totaal som bij aflossing weer kunnen uitlenen tegen een hogere rente winst zou je denken en de boete dubbele winst kan begrijpen bij dalende rente om oversluiten daardoor verlies te compenseren en tegen te gaan
tinus1969
een jaar geleden
Min omdat er niets te compenseren valt. Dagrente is hoger dan rente vd hypotheek: boete wordt berekend over verschil dagrente en hypotheekrente. Die is hier negatief dus zou aflossen gratis moeten zijn.
ronron1212
een jaar geleden
@Tonnie contract is contract. @tinus1969 jouw opmerking overdag rente heeft niets te maken met de afspraken in de hypotheek jammer dat het zo is maar ja zo is het nu eenmaal.
Met je vraag lijk je te bedoelen dat je bank blij moet zijn dat je versneld aflost, omdat ze met dat geld elders weer een nieuwe lening kunnen verstrekken tegen een hogere rente.

In deze redenering zouden ze vanwege de hogere rente onder de streep dan meer over houden dan wanneer ze jou aan je boete houden. Ze zouden je dus juist moeten stimuleren om versneld af te lossen ipv te dreigen met boetes. Dat bedoel je toch?

Dat klinkt logisch, maar helaas zit een bank niet logisch in elkaar.

Wat veel mensen niet weten is dat banken geld uitleent wat ze feitelijk helemaal niet hebben.
Zij houden slechts een balans tussen de inkomsten en de uitgaven van de bank. Zolang er meer geld binnen komt van mensen die sparen en mensen die leningen aflossen dan de risico's die ze lopen aan de uitgavenkant (mensen die hun geld opnemen of hun lening niet kunnen betalen) zitten ze op rozen.

Bedenk b.v. maar eens dat iemand een huis koopt en daar een hypotheek voor afsluit.

Dan betaalt de bank de koopsom namens de koper aan de verkoper. Op papier is dat een hele som geld. Maar -en dat is de truuk- deze bestaat alleen op papier. De verkoper is op papier nu wel rijker, maar zal dat geld zelden meteen geheel in cash opnemen, dat gaat meestal langzaam in kleine beetjes. Ondertussen betaalt de koper wel rente en aflossing aan de bank. De bank bouwt daarmee een potje op voor die keren dat de verkoper toevallig eens wat cash opneemt.
Als dat potje groot genoeg is om als buffer te dienen, dan heeft de bank mooi een sommetje geld om mee te speculeren en daar verdienen ze ook een aardig centje mee.

Conclusie van dit verhaal is dat ze jouw versnelde aflossing helemaal niet nodig hebben om nieuwe leningen uit te geven. Ze willen vooral de rente die je betaalt. Los jij versneld af, dan missen ze die rente en om die dan toch binnen te harken hebben ze die boeteclausule in het contact gezet
Tonnie1948
een jaar geleden
Dank voor je reactie heb ook de ander kant bekeken bijvoorbeeld je leend 100000 euro tegen 1 procent dat is jaarlijks 1000 euro 10 jaar aflossing vrij belegd het in een huis de jaarlijkse inflatie is 3 procent nu meer verlies koopkracht per jaar op 100000 euro ongeveer 2 procent de verliezer is de geld aanbieder verschil in koopkracht ongeveer 2000 euro of zie ik het verkeerd
Ozewiezewozewiezewallakristallix
een jaar geleden
Sorry, de vraag in je reactie begrijp ik niet. Je maakt er één lange zin van waardoor het voor mij niet te lezen is.
Tonnie1948
een jaar geleden
Ik bedoel verlies op rente en verlies op kapitaal door inflatie moet ik dit zien dat er op dan duur een bijwerking komt in de economie
Ozewiezewozewiezewallakristallix
een jaar geleden
Als je een hele lange zin typt zonder punten of hoofdletters dan wordt het wat moeilijk om je teksten te lezen wanneer je dan ook nog eens opnieuw een lange zin zonder hoofdletters punten of komma's typt met een verwijzing naar een zin die ik toch al niet begreep dan kom ik er ook de tweede keer niet uit begrijp je ik begrijp simpelweg niet wat je schrijft of bedoeld vandaar mijn onbegrip als je antwoord wil gebruik dan aub interpunctie als je niet weet wat dat is google dan eens op dat woord. :-)