Staat er ergens in de wet (oid) hoe het zit met hypotheeklast betaling als het gaat om de scheiding?

(Juridisch loket is druk en ben benieuwd of iemand hier mij kan helpen)

Het zit zo, mijn vriend heeft een koophuis met zijn ex, ze zijn gescheiden. In het convenant staat heel mooi dat het huis 50/50 is (staat ook in het kadaster) en de restschuld of winst ook 50/50 is.
Nu lijkt het mij logisch dat je dan ook de hypotheek kosten 50/50 doet, maar dat staat niet in het contract.

Nu doet zijn ex dus moeilijk door te dreigen om minder te betalen voor de hypotheek.
Wat kunnen we beginnen, staat het ergens anders (bijv. de wet) vast en wat gebeurt er als de kosten van de gezamelijke rekening (hypotheek ed) niet voldoende betaald worden?

Erg bedankt!

Weet jij het antwoord?

/2500

Dit staat niet specifiek in de wet, beide partners hebben voor de hypotheek getekend en zullen dus beiden verantwoordelijk blijven voor de betaling van de rente/restschuld, mits er niet anders is afgesproken tijdens de scheiding. Vaak is het zo dat in een scheidings convenant ook duidelijke afspraken worden gemaakt over wie er in het huis blijft wonen, wie de lasten gaat betalen, etc. etc. Als er alleen maar een afspraak staat over de schuld (50/50) en over de eventueel te verdelen winst bij verkoop is er wel een probleem als er geen andere afspraken zijn gemaakt (op papier). Formeel is het zo dat tijdens de scheidingsprocedure alle lasten gezamenlijk moeten worden gedragen. Nadat de scheiding uitgesproken is en 1 van beide partners woont niet meer in het huis, dan kan er een redelijke vergoeding worden "geeist" voor de bewoning van dat huis door degene die vertrokken is. Hierdoor kan zijn/haar bijdrage aan de aflossing/rente van de hypotheek lager worden gesteld. Een en ander ligt nogal moeilijk, kijk ook eens even op http://www.echtscheiding.nl/verdeling/kosten-van-huishouding-tijdens-procedure. Maar ook daar staat dat juridische hulp in dit geval wel eens noodzakelijk zou kunnen zijn! Succes

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord op die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100