Wat te doen bij faisement bedrijf?

Als je opeens zonder werk zit omdat het bedrijf failliet is en je dan ook binnen een maand een inkomen hebt van 70 % hoe ga je dan je hypotheek en al je andere lasten betalen

Man heeft niet zoveel kans op een andere baan vanweg hartinfarct en was net weer op therapeutische basis aan de slag

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Cryofiel
11 jaar geleden
Ik denk niet dat je veel kunt doen in zo'n geval... Overigens is je inkomen vaak niet eens 70% van wat het was. Was dat maar waar... Ten eerste kan het een tijd duren voordat je een WW-uitkering krijgt. Al die tijd zit je dus op 0%. Daarna krijg je een WW-uitkering. Maar die is aan een maximum gebonden. Afhankelijk van je vroegere salaris, kan dat maximum wel eens veel lager zijn dan die 70%.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Voor zover ik weet, als je een inkomen krijgt, zoals bijvoorbeeld die 70 procent, en deze is niet afdoende, of ligt onder het minimum, dan kan je een toeslag aanvragen op je WW http://www.uwv.nl/Particulieren/formulieren/Toeslag_aanvragen_als_u_een_WW-uitkering_heeft.aspx Ik wens je succes zonneschijn, het zijn barre tijden, maar niet onmogelijk!
jodyenboyke
11 jaar geleden
Een nare situatie die wij hier ook hebben mee gemaakt. Zodra het faillissement is uitgesproken neemt het UWV de salarisbetaling over. Je krijgt bericht van de curator dat je contact op moet nemen met het UWV. Salarisstroken, tegoed van vakantiedagen e.d. meenemen want dit word allemaal uitbetaald. Hierna volgt een ww-uitkering die eerst 75% is van het laatste salaris en daarna naar 70% gaat.
Ga gelijk alle overbodige zaken schrappen, zoals abonnementen, kijk naar verzekeringen,loterijen e.d.
Maar ik vraag me af, als jouw man nog therapeutisch aan het werk is, dan valt hij gewoon onder de ziektewet en wordt dit overgenomen door de WW, vermoed ik.
Sterkte het is niet makkelijk, weten wij maar tot nu toe is het nog elke maand gelukt om alle rekeningen te betalen, maar er moeten geen gekke dingen gebeuren (bij ons dus wel....) alle potjes zijn op.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
ja het zijn barre tijden en er zijn ook geen reserves..moeilijk ook met 2 pubers en een 2ling van 9,, die moeten waarschijnlijk ook van paardrijden E.D af..
Ivana
11 jaar geleden
Ja, paardrijden is er niet meer bij. Maar leg wel aan de kinderen uit waarom iedereen, ook papa en mama, moet inleveren. Kinderen willen best samenwerken als ze de zin er van inzien en mogen delen in de zorgen. Maar houd het naar de kinderen overzichtelijk, zodat er veerkracht ontstaat en geen wanhoop. Vertel er bij, dat er heel veel mensen zijn die hetzelfde probleem hebben en dat er in de klas meer kinderen zijn die ook niet alles meer krijgen. Ze voelen zich dan geen minderwaardigen, maar krijgen meer inzicht in de samenstelling van de maatschappij en de waarde van geld.
Ik wens jullie sterkte. 30 jaar geleden zaten wij met 4 kinderen in hetzelfde schuitje. Wij zijn er ook niet slechter uitgekomen en de kinderen hebben er veel van geleerd.

Het beste antwoord

Je staat redelijk machteloos in zo'n situatie. Wat jij echter wel kunt doen is nú alvast een betalingsregeling o.i.d. aanvragen of bespreken met de bank. Probeer de problemen zo snel mogelijk aan te kaarten zodat de bank weet dat je serieus bent.
Als het daarnaast moeilijk is voor je man om aan werk te komen, dan is het misschien goed om naar andere manieren van inkomsten te kijken? (Misschien mag ik je een PM sturen?)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
is goed twigg

Andere antwoorden (1)

Allereerst gaat het niet zoals u zich nu voorstelt. Bij een faillissement zal het UWV nog 100% loon doorbetalen over de opzegtermijn. Dit is maximaal zo'n zes weken.

Is uw man aan het eind van de faillissementsuitkering nog steeds ziek? Dan kan het zijn dat het UWV de ziektewet-uitkeringen direct aan uw/de man zal betalen. Hij moet dat dan zo snel mogelijk, maar voor het einde van de faillissementsuitkering, melden bij het UWV.