Als mijn partner en ik uit elkaar gaan, hoe zit het dan met onze huis/hypotheek?

Ik heb een kleine 4 jaar samen met mijn vriendin een huis gekocht. De hypotheek staat op allebei onze namen. Wat gebeurt er als we uit elkaar gaan? Kan ik het hypotheek overschrijven op mijn naam? Of moet ik haar perse uitkopen. En als dat moet, kunnen dan onderling een bedrag afspreken of moet ik haar de helft van het taxatie waarde geven?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
13.4K

Het beste antwoord

Het huis moet dan overgeschreven worden op jouw naam en de hypothecaire lening op jou naam.
Dat zijn twee afzonderlijke acties.
Per saldo: de helft van de overeen te komen waarde van het huis minus de helft van de huidige hypotheekschuld en eventueel spaarsaldo verzekering.
Dat wordt voltooid bij een notaris naar jullie keuze.
Dat kost ook geld.
Hun tarieven zijn vrij dus onderhandelbaar.
Je vriendin moet akkoord gaan met de waarde van het huis die je haar er voor geeft.
De waarde nu zal waarschijnlijk lager zijn dan de aankoopprijs indertijd.
Dat kan een punt van discussie zijn.
De geldgever moet akkoord gaan met de wijziging van 2 naar een schuldenaar.
Dus ook of jij volgens de huidige, strengere normen in staat bent om de hypothecaire verplichtingen na te komen.
Als jullie (waarschijnlijk) een samenlevingsovereenkomst hebben dan kan daar in staan hoe de af te rekenen prijs moet worden bepaald.
Zal jullie beiden een hoop energie kosten.

Toegevoegd na 1 uur:
Rekenvoorbeeld n.a.v. de aanvullnde informatie:
Als het huis gekocht is voor € 200.000 en nu € 40.000 minder waard is dan voorheen en volledig gefinancierd was en is.
Jij koopt haar aandeel voor € 80.000 (50% van € 160.000). Jij neemt haar schuld over en krijgt daarvoor € 100.000 (50% van € 100.000).
Per saldo ontvang je € 20.000 en daarmee los je bij voorkeur de lening extra af.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Deze rekenvoorbeeld begrijp ik even niet. Moet m'n vriendin haar gedeelte van het hypotheek bij mij aflossen, dus €100.000 aan mij (de bank) geven? Of moet ik €80.000 aan haar geven om er te mogen blijven wonen? We hebben een aflossingsvrij spaar hypotheek.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het is niet OF maar EN. Zij betaalt jou € 100.000 en jij betaalt haar € 80.000. Resp. voor de overname van de schuld en voor het huis. Dat zijn 2 aparte onderdelen. Per saldo € 20.000. Daarnaast heb jij ook een verlies van € 20.000, maar dat is minder zichtbaar.
Tevens verdeel je het spaarsaldo van de hypotheek en pas je de premie levensverzekering aan (je hebt geen nabestaande voor wie je dient te zorgen).
Laat wel nagaan of er fiscale gevolgen zijn omdat zij uit de spaarhypotheek stapt.

Andere antwoorden (4)

Ja, als jullie uit elkaar gaan kun je de hypotheek overschrijven op jouw naam. Daar zijn kosten aan verbonden.
Als jullie er eigen geld in hebben gestokenen, zij ook, dan moet je haar uitkopen. Dit geldt ook als er overwaarde op het huis zit.
Als de verstandhouding nog goed/redelijk is, dan kunnen jullie samen afspreken wat de waarde van het huis op dat moment is. Dan hoef je het niet perse te laten taxeren. maar vaak is het zo dat (ex)-partners daar niet uitkomen, of het gewoonweg niet weten. Schakel dan een taxateur in om de marktwaarde te bepalen.
Maar wat je zelf kunt afspreken, doe dat dan, want dat spaart geld uit.

Toegevoegd na 5 minuten:
Je vraagt of je haar de helft van de taxatiewaarde moet geven. Nee, er zit immers hypotheek op?
Dat moet alleen als het huis volledig is afbetaald en jullie eigendom is. Maar dat is niet zo is. Je moet haar wel de overwaarde geven.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Wij hebben er, geen van beide, eigen vermogen in gestoken. En ze is bereid om het huis en hypotheek aan mij over te dragen als we onze relatie niet meer kunnen reden. Ik neem aan dat het op mijn naam laten zetten bij een notaris moet gebeuren?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Zowel de overdracht van het huis op jouw naam als de vaststelling van de nieuwe hypotheekakte moet bij de notaris gebeuren.
De hypotheekonderhandeling van 2 naar 1 doe je bij de bank.
En dan maar hopen dat je het in je eentje kan opbrengen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik zou met een aanpassing in m'n levensstijl het volledige huishouden kunnen betalen. Alleen zou ik nooit het volledige hypotheek in m'n eentje op kunnen brengen. En met een verkoop van m'n huis zou ik 40.000 tekort komen om het hypotheek af te lossen. als ik geen rekening houd met het opgebouwde spaar gedeelte van het hypotheek
Ivana
12 jaar geleden
De vraag is of je partner ook niet moet bijdragen in de waardevermindering van het huis. Ook dat moet je even navragen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Waarschijnlijk krijg je dan geen hypotheek in je eentje op dit huis. Zeker niet nu de banken hun eisen hebben aangescherpt.
Het is wel zo, dat jij niet alleen de voor de waardevermindering van je huis opdraait. Als je toch een hypotheek kan krijgen op jouw naam, dan is jouw partner jou nog €20.000 waardevermindering schuldig. Je hebt anders 2 opties:
of je blijft bij elkaar,
of jullie verkopen het huis met €40.000 verlies. Jullie blijven dan ieder met een restschuld zitten van €20.000. Geen leuk vooruitzicht.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dat bij elkaar blijven legt helaas niet in mijn handen. Als het aan mij lag zou deze hele vraag onnodig zijn en zouden we lang en gelukkig samen blijven. Maar op dit moment lijkt het mij verstandig om voorbereid te zijn op het ergste
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Wat een situatie man! Probeer de relatie te redden, dat is wellicht het beste!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ja dat probeer ik nu nog al een tijdje te doen maar m'n hoop wordt met de dag minder
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Blonk: Weet zij wat de financiele consequenties zijn van een verbroken relatie?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Nee dat is nog niet 100% doorgedrongen
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
In feite is het simpel. Elk van beide hypotheeknemers is hoofdelijk aansprakelijk voor de schuld. Overschrijven van de hypotheek op een der partners kost de bank dus zekerheid. Hij hoeft dit niet te doen en zal dit in dit geval ook niet doen. Als je ophoudt met betalen, verkoopt de bank je huis en elk van jullie blijft met een restschuld zitten.
Neem contact op met je hypotheekgever en leg de situatie uit. Als jij de hoogte van de bestaande hypotheek kan financieren komen er geen kosten bij voor de notaris bij. Je vriendin gaat uit de hypotheek worden ontslagen en de hypotheek loopt verder op jouw naam.
Een taxateur kan de huidige waarde van je huis vaststellen zodat je weet of je huis meer waarde heeft dan de hypotheeksom. Ik weet niet hoeveel er al is afbetaald op het huis maar het lijkt mij dat je vriendin aanspraak maakt op de helft van wat is afbetaald en misschien de helft van de overwaarde. Succes ermee!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Overwaarde is er absolute niet. Als we besluiten om te verkopen zal ik blij zijn als ik maar 40.000 verliest
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Jij alleen of jullie samen op het totaal bedrag? want dan gaan de kosten ook door de helft toch?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
dat is samen, dus een verlies van 20.000 per persoon. Ik kan wel met een aantal bezuinigingen alle maand lasten dragen
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Je hypotheekgever gaat het voor je berekenen of je de maandlasten kan dragen. Je moet een bepaald bedrag overhouden voor je dagelijkse kosten zoals voeding en kleding enz, ik weet niet precies hoeveel dat is maar ik vond het een behoorlijk bedrag. Ben eind 2009 gescheiden en het duurde nog tot eind 2010 om uit de hypotheek te worden ontslagen. Ik hoop dat voor jou het proces iets sneller gaat verlopen. 3 maanden duurt het zo.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik hoop voor mij dat deze proces helemaal niet nodig zal zijn. Als het aan mij lag zouden wij onze hele leven nog samen zijn.
Maar ik wil wel voorbereid zijn op het ergste.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik heb je andere vraag net gelezen en denk dat je vriendin heel hard aan het verwerken is en het kan zijn dat zij hierin alles om haar heen opnieuw aan het ijken is. Het voelt voor mij alsof je vriendin op dit moment een beetje overvraagt is. Het proces zelf kan ze alleen zelf doorlopen en ik als ik jou was zou ik haar proberen zo veel mogelijk los te laten hierin. Niet er boven op. Stel je op als die onvoorwaardelijke vriend die er altijd voor haar is of ze nu bij je wilt blijven of van je af wilt. Een goede vriendschap is de basis van iedere relatie. Stel haar voor een tijdje naar een vriendin te gaan of ergens anders te gaan verblijven op haarzelf en neem niet teveel contact met haar op. Op deze manier kan ze misschien weer bij haar oude gevoelens voor jou komen, misschien mist ze jou. Nu mist ze vooral zichzelf.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dat doe ik nu ook. Ook al vindt ik dat zeer moeilijk. Op dit moment is haar enige reden om bij me te blijven "Omdat de maatschappij en haar vrienden/familie dat verwacht". Uiteraard niet het beste reden om te blijven. Maar dat is een gesprek voor een ander topic
Het ligt er heel veel aan hoe jullie alle zaken geregeld hebben, is er een samenlevingsovereenkomst en wat staat daarin dan beschreven over de verdeling? Zijn er specifieke dingen al beschreven welke niet ter discussie staan.
Afijn, je verdeelt datgene wat al beschreven staat volgens een eventueel samenlevingsovereenkomst of huwelijkse voorwaarden.
Alles wat niet beschreven staat dient gemeenschappelijk verdeelt te worden. De gangbare procedure is dan dat je de gehele boedel gaat inventariseren en een waarde toe gaat kennen.
Voor zoiets als een huis is het over het algemeen wel de bedoeling dat de waarde vastgesteld wordt via een officiële taxatie, als je het beide er over eens zijn en één van jullie gaat het huis overnemen kun je wel de makelaar aangeven een minnelijke taxatie te doen omdat het niet voor de algemene verkoop is maar ivm scheiding.
Uit deze taxatie zal blijken of het huis een overwaarde heeft t.o.v. de hypotheek en die schuld en overwaarde moet dan verdeeld worden.
Dit kun je op verschillende manieren regelen. Je kunt natuurlijk het huis verkopen en alles gelijkwaardig verdelen. Als één van beide het huis wil overnemen dan kun je dus ook het huis opnieuw kopen, dan wordt de oude hypotheek ingelost en gaat degene die het huis overneemt een nieuwe hypotheek aan en betaalt uit deze hypotheek het rechtmatige bedrag aan de ander. De hoogte van dit bedrag is uiteindelijk afhankelijk van de gehele boedelverdeling, niet alleen van de waarde van de woning.
Misschien kan je het deel ook over laten schrijven maar ik weet niet zeker hoe dat precies werkt. Ik denk dat dit veelal ligt aan de hypotheekverstrekker en hun flexibiliteit e.d. daarin. Maar hoe dan ook, de waarde moet wel bepaald worden en op papier ook verdeeld worden.

Daarnaast ga je eventuele overige schulden of spaargelden beoordelen, taxeren en ook verdelen. Zoals pensioen, lijfrentes etc, persoonlijke leningen.

Dan ga je samen de boedel taxeren (dit doe je gewoon samen) en verdelen. Normaal is dat ieder zijn eigen lijfgoederen zoals kleding en schoenen meeneemt en daar niet naar gekeken wordt, het gaat meer om de meubelstukken, auto's etc.

Dan ga je de balans opmaken, je gaat de goederen met waarde in kolommen toekennen aan één ieder en de waarde optellen. Het verschil zal gedeeld moeten worden door 2 en de uitkomst daarvan zal in geldwaarde toegekend moeten worden aan degene die minder aan waarde heeft gekregen uit de boedelverdeling, de ander zal dit dus in contanten moeten betalen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik neem aan dat het huis op jullie beider naam staat. Allereerst moet de notaris het huis dan op jouw naam zetten (met toestemming van je vriendin en met boedelscheiding). Maar vervolgens moet jij de bank overtuigen dat jij in je eentje de kosten kunt betalen. Tot dan toe zijn jij en je vriendin namelijk beiden hoofdelijk aansprakelijk voor de schuld (of je vriendin nu wel of geen medeeigenaar is) en als de bank haar zou wegstrepen als schuldenaar, zou de bank zijn risico vergroten. Nou moet de bank ook redelijkheid betrachten, maar ga niet teveel van automatismen uit.