Hoe zit het met de verhouding Eigen vermogen tegen over het verkrijgen van een hypotheek?

Stel je brengt zelf 5000 is kun je dan naar een bank gaan voor een hypotheek van 15000 of 25000 of meer?

Of je brengt 50000 in krijg je dan een hypotheek van 100000 of 150000?

Zit er iets van logica achter of een rekenmethode om dit te achterhalen?

Toegevoegd na 17 minuten:
Het gaat over een bedrijf daarom ook Eigen vermogen.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
1.4K

Antwoorden (3)

Voor het verstrekken van een hypotheek is er een aantal zaken waar een bank op let.

Aan de ene kant wil de bank zekerheid hebben dat jij het geleende bedrag ooit terug kan betalen en dat jij de rente kan betalen. Aan de andere kant wil de bank dat het onderpand genoeg waarde heeft zodat bij eventuele gedwongen verkoop de hypotheek wordt afgelost uit de gelden die dan vrij komen.

Als jij een huis koopt met een bepaalde waarde en die 100% wil financieren gaat dat tegenwoordig niet makkelijk meer. Een eigen inbreng wil dan zeker wel helpen. Daardoor wordt het bedrag dat jij wil lenen lager en is er genoeg onderpand. Daarbij is het door jou te betalen rentebedrag ook lager zodat de bank eerder een hypotheek zal verstrekken.

Er is geen echte logica hierachter. De bank zal iedere hypotheekaanvraag opnieuw beoordelen aan de hand van de gegevens van de aanvrager.

Als je een beetje een richtlijn wil hebben zou je eens kunnen uitrekenen wat je maximaal aan hypotheek zou kunnen krijgen met jouw inkomen (via sites van banken). Tel daar je spaarinleg bij op, en dan heb je een richtlijn van hoeveel geld je kan spenderen aan de aankoop van een nieuwe woning.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Daar zullen banken, instellingen ongetwijfeld tabellen voor hanteren. Er staat mij iets bij dat je een dergelijk spaarbedrag met 5 vermenigvuldigt, dit is dan ruwweg het maximale hypotheekbedrag wat verstrekt zal worden.

Maar veel belangrijker is natuurlijk wat is je inkomen, heb je meer uitstaande schulden etc. etc. dus kortgezegd wat is je kredietwaardigheid, gerelateerd aan een vast inkomen.

Op onderstaande site kun je meer vinden wat betreft inkomen in relatie tot te verstrekken hypotheekbedrag.

http://www.hypotheekenvermogen.nl/hypotheekenvermogen/index.php?id=20&naam=Maximale-hypotheek-eigen-huis-kopen-NHG/CHF-berekenen
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
het gaat om een bedrijf
Elke bank hanteert hiervoor zijn eigen normen.
Als je een hypotheekaanvraag doet als zelfstandige worden in de regel jaarcijfers van de afgelopen 3 jaar opgevraagd.

Het beste kun je naar een financieel adviseur gaan met een indicatie van de cijfers en de vermogenspositie van jouw bedrijf.