Is een samenlevingscontract verplicht bij het verkrijgen van een hypotheek?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
4.5K

Het beste antwoord

Samenlevingscontract is niet verplicht en ook niet altijd nodig. Alleen als de vermogenssituatie ongelijk is, is het handig. Heb je allebei zo'n beetje hetzelfde vermogen, maak dan zelf een lijstje wat van wie is en zet er een krabbel onder. Mocht de relatie ooit spaak lopen krijgt ieder de helft en hou je verder het lijstje aan.
Een samenlevingscontract zou beter een scheidingscontract genoemd kunnen worden, want het regelt de verdeling als je uit elkaar gaat.
Een testament is wel belangrijk als je gaat samenwonen. Zodoende kan je regelen dat je partner alles krijgt. Je kan ook in de transportakte een verblijvingsbeding op laten nemen. Dan mag je partner zo lang men wenst in het huis blijven wonen, maar erft de familie de rest.
Laat je in ieder geval voorlichten door een goeie notaris!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

Nee dat is niet verplicht. Ik heb niet zo lang geleden een hypotheek afgesloten met mij vriendin, deze voorwaarden nergens langs zien komen. Ik geloof dat ze wel het advies geven om dit wel te doen, geregistreerd partnerschap kan geloof ik ook en is veel goedkoper.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Nee, dat is niet verplicht. Je kunt zelfs een hypotheek krijgen op beider naam, zonder dat je een samenlevingscontract hebt of gehuwd bent.
Een samenlevingscontract is alleen voor jezelf van belang en voor eventuele erfgenamen, mocht een van jullie wat overkomen.
Alleen daarom is het zeker belangrijk om er een op te stellen!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Als onverhoopt je partner overlijdt en geen testament heeft dan erft zijn familie alles en jij niets.
Wil je dat?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Nee, natuurlijk niet, maar dat is een andere discussie.
De vraagsteller vraagt alleen of een samenlevingscontract nodig is bij het verkrijgen van een hypotheek!
Als je een geldgever (bank) het recht geeft van hypotheek op jullie huis voor een geldlening, waarvoor je beide eigenaar moet zijn van het huis, is een samenlevingscontract niet verplicht maar wel zo verstandig want a. in de praktijk heeft niemand het eeuwig leven en b. een levenslange goede relatie is niet gegarandeerd.
a. je wilt toch niet als langstlevende uit het huis gezet kunnen worden?
b. als het fout zou gaan moet je iets hebben om op terug te vallen, want je partner is natuurlijk altijd door en door betrouwbaar maar jouw rivaal/rivale kan zo doortrapt zijn dat je partner er helemaal intrapt en jou een oor aannaait.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
anonieme minnaar met gebrek aan argumenten
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik vind alleen al de laatste zin een plus waard "-))
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Laat jij en anderen je daarvan niet weerhouden. Ik zal jullie zegeningen tellen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
idd. een leuke woordenspeling ... anonieme minnaar :)
Nee, niet verplicht, maar wel verstandig.
Als je toch een contract gaat afsluiten, wil ik je aanraden om prijzen van notarissen met elkaar te vergelijken voordat je een afspraak maakt. Daar zit soms veel verschil tussen.