Ik wil met mijn spaargeld een deel van mijn hypotheek aflossen. Is dit verstandig? of moet ik gaan banksparen en wat is banksparen eigenlijk

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
1K
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Zoals die reclame van de ING al zegt: dat is voor iedereen anders. Vraag advies bij je bank.

Antwoorden (2)

Als je niet echt een doel hebt waarvoor je nu aan het sparen bent, kan het met de huidige rente - en afhankelijk van de hoogte van je hypotheek - zeker heel verstandig zijn een deel van je hypotheek af te lossen.
We weten niet wat er in de toekomst gebeurt, hoeveel je huis dan nog waard is en of de hypotheekrente-aftrek overeind blijft, en rente krijg je op je spaargeld eigenlijk ook nauwelijks meer.

Mocht de nood aan de man komen, dan kun je wellicht beter een berg geld hebben dan een berg stenen, en worden in elk geval je maandlasten een stuk minder.

Banksparen is gewoon sparen bij je bank waarbij het geld voor bepaalde tijd vaststaat. Er zijn verschillende constructies voor.

Omdat er nog veel meer persoonlijke factoren kunnen meespelen, kan het nooit kwaad een afspraak te maken bij een onafhankelijk financieel adviseur. Hou er echter rekening mee dat die ALLEMAAL, hoe onafhankelijk ook, toch net een beetje meer belang hebben bij mensen die leningen hebben dan bij mensen die hun schulden willen aflossen.

Persoonlijk zeg ik : aflossen. Dat doe ik ook altijd zodra het maar even kan. Maar dat is natuurlijk slechts een mening.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Je moet wel even kijken wat het boetevrije bedrag is tot waar je af kan lossen. Boven een bepaald bedrag per jaar kan er een boete berekend worden door de bank.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dat zijn van die persoonlijke details die ik bedoel.
Advies is direct aflossen!
Je betaald altijd meer rente dan dat je aan banksparen zult krijgen. Immers wat is afgelost hoeft nooit meer rente over betaald te worden.