Hoe bereken ik de hypotheekrente in totaal?

Even vanuit gaande dat ik een hypotheek af ga sluiten van 150.000 euro met een rente percentage van 3,34 procent, hoe bereken ik dan hoeveel ik totaal over een looptijd van 30 jaar ga betalen? Ik kom er namelijk niet uit, 150.000 * 1,0343 klopt natuurlijk niet, maar hoe moet ik het dan berekenen?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
1.6K
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Als je niets zou aflossen (wat niet aannemelijk is) dan is het simpel: 3,34 procent per jaar = Euro 5010- , en dat dan maal het aantal jaren (in dit geval 30) NB
hypotheek-intermediars hebben rekenmodules op hun sites staan voor lasten-berekeningen. Met name annuiteiten-hypotheel heb je goede rekenmoduke voor nodig om verloop uit te rekenen.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Hier staat bijv. er een rekenmoduke:
https://www.hypotheker.nl/zelf-berekenen/wat-worden-mijn-maandlasten/
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Ja ok, ik ken de reken modules maar ik was gewoon even benieuwd naar hoe dat uitgerekend werd. Bedankt in ieder geval!
fisbel
9 jaar geleden
U betaalt bij dit rentepercentage 30 jaar vast € 150.300 aan rente – zie de antwoorden hieronder.
Uw onderliggende vraag is misschien hoeveel van deze rente er fiscaal aftrekbaar is bij een annuïtaire of lineaire lening.

Antwoorden (2)

Dat hangt ook van de hypotheekvorm af (bijvoorbeeld aflossingsvrij, annuitair aflosbaar, lineair aflosbaar)

Bij een aflossingsvrije hypotheek betaal je met de getallen uit jouw voorbeeld
in 30 jaar totaal 150.000*(3,34/100)*30 = 150.300 aan rente.

Toegevoegd na 2 minuten:
En daarnaast moet je natuurlijk ook nog 150.000 aan aflossing betalen.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Als je op geen enkel moment aflost (zodat de hele schuld 30 jaar lang in stand blijft) is het jaarbedrag aan rente eur 150.000 * 3,34%.

Die uitkomst vermenigvuldig je met 30.