Bank wil dat ik me woning verkoop, Hoe kan ik dit ontwijken?

Ik heb 2 koopwoningen waarvan ik er 1 verhuur aan studenten. Ze hebben allemaal een huurcontract voor onbepaalde tijd. in die andere woning woon ik zelf. Maand geleden heb ik een brief gekregen van de bank dat ze er achter zijn gekomen dat ik de woning verhuur. Om het verhaal niet lang te maken, willen ze dat ik mijn woning verkoop en als ik niet mee werk gaan ze de woning veilen. Nu is mijn vraag : Als ze de woning die ik verhuur gaan veilen dan hou ik een enorme restschuld over wat ik niet kan betalen.
Kunnen ze dan beslag leggen op mijn tweede woning waar ik zelf woon en netjes de hypotheek betaal. de hypotheken van beiden woningen zijn bij verschillende banken. Wie kan me helpen?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
1.5K

Antwoorden (3)

Sla de hypotheek voorwaarde er eens op na. Als daar staat dat het niet toegestaan is de woning te verhuren, kan niemand je helpen, tenzij je snel een andere financieringsvorm vindt voor de woning. Zodat je de bank kan afbetalen. Dat zal lstig worden omdat je dan boete zal moeten betalen.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Ga praten met de accountmanager van de bank. Bij rechtsgeldige huurcontracten blijven de studenten zitten bij gedwongen verkoop. Dat is een belemmering voor een derde om zo'n pand te kopen. Het pand levert bij gedwongen verkoop veel minder op dan de normale marktwaarde. En de restschuld blijft voor je dan bestaan. Probeer uit te leggen dat de huuropbrengsten minus de kosten meer zijn dan de rente op de hypotheek (win-winsituatie).
Niet geschoten is altijd mis.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
De bank wil en moet van deze hypotheek af want deze is een te groot risico. Want als de huurders niet meer betalen dan kan de bank nix doen, maar de kans is dan zeer groot de hypotheek niet meer opgebracht kan worden. Met de huidige hypotheek rente is oversluiten van de hypotheek met veel gunstigere voorwaarden een optie, want mogelijk er wel andere hypotheek verstrekkers die wel hypotheek willen verlenen, maar in deze nieuwe hypotheek dient wel wel te staan dan het pand verhuurd mag worden. Overigens is de weg van verkoop mogelijk goedkoper dan de boete van het oversluiten.

Mogelijk staat de hypotheek onderwater vanwege het feit dat het verhuurd is. Dit is een bedrijfsrisico van eigenaar, maar mogelijk zijn de studenten niet blij met de situatie en mogelijk willen zij het pand overkopen of op vrijwillige basis afstand doen van hun rechten waardoor het pand niet meer onderwater staat en dus niet meer verkocht hoeft te worden en zij niet te maken hebben een zeer forse huur verhoging.

Toegevoegd na 14 minuten:
Kortom je hebt hulp nodig en de huidige huurders kunnen helpen, maar ook de huidige bank, maar ook een nieuwe hypotheek verstrekker. Maar via de weg van verkoop kun je uit de zorgen zijn, dus een andere eigenaar kan je helpen.

In het zwartste optie is het mogelijk dat het einde van het verhaal is dat er een rest schuld is en dan gaat de bank door en zal beslag leggen op de andere bezittingen. Maar iemand uit zijn huis zetten waar die woont, dat mag niet. Zolang de hypotheek betaald wordt.

Ook praten met de bank waar je de andere hypotheek hebt kan helpen waar meestal happen de banken wel als je zegt dat je de hypotheek wil verhogen. Want je betaald keurig de hypotheek voor de beide panden. Het is de andere bank die moeilijk doet. Nadeel is dat als je woonhuis onderpand is voor beide hypotheken, dat je ook je woonhuis kwijt bent als de huur inkomsten kwijt bent en daardoor te weinig inkomsten heb om de hypotheek.