Kan een gerechtsdeurwaarder beslag leggen op een koopwoning en veilen?

Ik heb een brief ontvangen van mijn hypotheekverlener met de mededeling dat er beslag is gelegd op mijn koopwoning. Ik moet binnen 10 dagen een bedrag betalen van ongeveer €2000,- . Dit gaat mij niet lukken. Mag de bank dan toestemming geven aan de gerechtsdeurwaarder om mijn woning te veilen? De waarde van mijn woning is ver onder de hypotheek bedrag en ik kom dan met een restschuld van ongeveer €40.000,- te zitten. Dus het lijkt mij niet logisch om te veilen, omdat ik dan nog meer in de problemen kom. Ik los wel elke maand €100,- af, maar dat gaat niet snel genoeg voor de deurwaarder. Heeft iemand tips van hoe ik dit kan aanpakken?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
2.6K

Het beste antwoord

Ja, dat mag een gerechtsdeurwaarder, toestemming van de bank is hierbij niet nodig, wel van een rechter. Als je het verschuldigde bedrag niet kunt betalen, dan kun je dat proberen te lenen bij familie, vrienden of kennissen, lukt dat niet, dan kun je de schuldsanering inschakelen, deze vind je bij je gemeente. Of jij met een schuld blijft zitten, na verkoop van je woning is voor de gerechtsdeurwaarder en de rechter niet van belang, de schuld moet betaald worden, hoe dan ook, dat staat voorop.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Als het niet genoeg oplevert, dan blijf jij achter met een restschuld. Probeer een betalingsregeling af te spreken met de schuldeiser, neem hiervoor contact op met de deurwaarder. Vaak worden dit soort brieven gestuurd om jou te dwingen te betalen, betaal jij niet binnen het gestelde termijn, dan zal er alsnog beslag op je woning worden gelegd. Neem echt contact op met de schuldhulpverlening, hier kunnen ze je meestal wel helpen.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Graag gedaan, succes.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Een huis dat met recht van overpad is bezwaard kan worden verkocht met overpad en al. Waarom kan een huis met hypotheek bezwaard dan niet worden verkocht met hypotheek en al? Natuurlijk maakt dat het voor de koper niet aantrekkelijk: zijn huis zal verkocht worden als een ander zijn lening niet afbetaald. Dus die zal de hypotheek moeten kunnen afkopen, waardoor je er op een veiling weinig voor zal vangen. Maar als die deurwaarder er zijn 2000 euro maar aan kan onttrekken zal hij misschien overeenstemming met de bank kunnen krijgen. (Immers, als de hypotheek hoger is dan de waarde van het huis, en de huiseigenaar in de schulden is, dan zal die bank dat toch een keer willen afschrijven vermoed ik.)

Andere antwoorden (1)

De bank geeft geen toestemming aan de gerechtsdeurwaarder, maar opdracht. Dus de gerechtsdeurwaarder handelt in opdracht van de hypotheekverstrekker.
Jij hebt destijds een contract afgesloten met de bank, waarin staat dat jij de lening (met een huis als onderpand) maandelijks aflost volgens een bepaald plan. Als jij in gebreke blijft (niet volgens planning aflost/rente betaald), mag de bank beslag leggen op het onderpand, in dit geval jouw huis. Omdat dit niet zo maar te pas en te onpas ken en mag, moet e.e.a. via de rechterlijk uitspraak en door een gerechtsdeurwaarder geschieden.
Jammer maar helaas.
10 jaar geleden
Computoon
10 jaar geleden
Het antwoord is niet geheel juist. Bij het recht van hypotheek hoort dat de geldverstrekker zonder toestemming van de rechter het onderpand mag verkopen als de schuldenaar in gebreke is.