Hoe kan mijn zus zich uitschrijven als ze samen met ex partner op hypotheekakte staat?

mijn zus is bij haar ex-partner weg en heeft nu inmiddels een eigen huurhuis.
Nu staat zij nog steeds op de hypotheekakte en is mede eigenaar van de betreffende woning. Zij wil hier echter van af en krijgt ook rekeningen toegestuurd welke haar ex partner weigert te betalen.
Hij heeft een baan zij een uitkering en de zorg voor twee kinderen waar zij geen alimentatie voor ontvangt.
Hoe kan zij de eigendomsakte en hypotheekakte van haar naam afkrijgen? Ik wil erbij zeggen dat de moeder van de exvriend de bank is( hypotheek gaat via haar) moet er hiervoor een notaris bijkomen? En wat zijn daarvan de kosten?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
4.2K

Het beste antwoord

Problematische situatie. Kostbaar ook. Als haar ex bepaalde rekeningen niet wil betalen wil hij mogelijk ook niet meewerken aan een probleemloze vereffening van het gezamenlijk vermogen.
Als beide partners het eens zijn, dan ga je eerst met de bank praten. Die zal medewerking moeten verlenen aan het omzetten van de hypotheek, maar dat doen ze pas als die ene partner voldoende inkomsten heeft en zo. En op hetzelfde moment zal ook het onderpand (de woning) geheel op naam van de nieuwe hypotheekhouder gezet moeten worden. Een en ander wordt vervolgens geregeld bij de notaris. Als de bank niet meewerkt dan rest er weinig anders dan de woning te verkopen, en wat overblijft (of tekort komt) na aflossing van de hypotheek samen te delen. Ik schat de kosten op nagenoeg hetzelfde bedrag dat het kost aan notaris en zo als je dat huis koopt. Of je ook overdrachtsbelasting moet betalen over de helft van de waarde (want die helft wordt overgedragen) weet ik zo niet.
Als hij niet wil meewerken, dan kun je dat via de rechter afdwingen. Zitten ook wat haken en ogen aan, maar e.e.a. moet verplicht via een advocaat. Die kan alles precies uitleggen.
Ik adviseer dan ook sowieso om een half uurtje met een advocaat te gaan praten, die alles op een rijtje zet. De zaak is te complex en belangrijk om je te baseren op een goedbedoeld advies via Goeievraag.nl
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
+1, ook gelijk de alimentatie voor de kinderen aankaarten bij de advocaat.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dank je wel voor je antwoord, de bank is de moeder van de ex, die heeft het pand gefinancierd maar op papier volgens akte is mijn zus en haar ex de eigenaar en betalen zei rente aan die moeder. Dus het zal alleen notariskosten zijn?
teusvh
11 jaar geleden
Of je een hypothecaire lening hebt bij een bank of een bij een particulier maakt in principe weinig verschil. Je hebt notariskosten voor het wijzigen van de hypotheekakte, en voor het wijzigen van de eigendomsakte van de woning. Zoek in elk geval de steun van een deskundige (onderhandelaar), want over de prijs van de woning moet je het ook nog eens worden.
Je spreekt wel over een hypotheek, maar is het niet gewoon een lening binnen de familie? Dus zonder het recht voor de geldverstrekker om de woning openbaar te verkopen als de rente niet wordt betaald? Dan mag je het dus geen hypotheek noemen, maar gewoon financiering of lening. In dat geval zijn er geen notariskosten verbonden aan de omzetting, er is immers geen hypotheekakte), behalve als de onderhandse lening notarieel is vastgelegd (wat heel verstandig is, maar dat terzijde). De kosten zijn dan wel lager.
Nogmaals: je zus moet niet terugschrikken voor de kosten van een advocaat. Ze kan door haar ex en diens moeder (die zijn vaak nog erger) zomaar voor enkele tienduizenden Euri benadeeld worden.

Andere antwoorden (2)

Ik mag toch aannemen dat er sprake is van een scheiding. Dan is er een convenant en een uitspraak van de rechter die dit vastgelegd. In het convenant is opgenomen hoe de spullen worden verdeeld en de alimentatie die er betaald moet worden. Een advocaat heeft dit toch wel geregeld. Als er sprake is van een koophuis moet dat worden getaxeerd is er sprake van een meerwaarde boven de hypotheek dat moet de ex haar uitkopen. is er sprake van minder waarde dan de hypotheek dat moet dat bedrag gedeeld worden en moet de ex betaald worden. Ik weet verder niet of al deze zaken zijn geregeld maar dat zou wel moeten. De xe moet kinderalimentatie betalen als de kinderen van hem zijn.
11 jaar geleden
Mijn advies zou zijn om een notaris te raadplegen. Deze kan precies uitleggen wat er in haar situatie gebeuren moet. Standaardwerkwijze is dat uw zus wordt uitgekocht en als dat formeel wordt vastgelegd, dan wordt ook haar naam bij het kadaster doorgehaald (kan alleen een notaris). In geval van echtscheiding komt daar nog het convenant bij waarin meer details komen. Als de hypotheek binnen de familie is gesloten, en er is geen hypotheekakte (wat ik wel aanneem ivm rente aftrek) dan heeft u een juridisch probleem en zult u wellicht een advocaat moeten raadplegen.