Is er een meldingsplicht bij de verkoper bij een ondergelopen tuin?

De tuin van ons nieuwe huis heeft problemen met de afwatering bij regenval. Dit is een bekend probleem in de wijk en veel buren hebben al maatregelen genomen en de tuin opgehoogd. De verkoper heeft deze problemen niet bij ons gemeld. Had hij dit wel moeten doen en is hij deels verantwoordelijk voor de kosten om de tuin aan te passen?

2 jaar geleden
1.3K
Ikhebgeenidee
2 jaar geleden
Er is ook nog iets van een informatieplicht. Zeker als het een bekend probleem in de wijk is, had het voor de hand gelegen om zelf navraag te doen bij de verkoper. Ook het feit dat andere tuinen zijn opgehoogd, had tot vragen kunnen leiden.
Kortom: de verkoper had mogelijk meer moeten vertellen, maar dat ontslaat de koper niet om zelf ook te informeren.
paulus811
2 jaar geleden
Je kunt ook veel zelf doen. Veel mensen willen een 'onderhoudsvrije' tuin en leggen m vol met tegels en jammeren vervolgens over afwatering. Ik zeg niet dat dit bij jou aan de hand is, maar een grasperk en border doen al veel voor de afwatering.

Antwoorden (2)

Alleen gebreken die de koper niet zelf kan constateren bij bezichtiging van de woning (en tuin en directe omgeving) moeten actief door de verkopende partij worden genoemd.

Als het een gebrek (of ongemak) betreft dat de koper bij bezichtiging ook zelf kon vaststellen, dan hoeft de verkoper dat niet apart te benoemen. Kon je bij bezichtiging zelf al constateren dat veel buren de tuin hebben opgehoogd, dan lag het voor de hand om te veronderstellen dat daar een reden voor is. Daar had je dan zelf vragen over kunnen stellen aan de verkoper.

Ook als bij bezichtiging niets te zien was van opgehoogde tuinen van buren, dan is het nog niet automatisch zo dat de verkoper nu in gebreke is. Alleen als de afwatering van de tuin zo slecht is dat dit echt een gebrek is, kun je er juridisch wat mee.
2 jaar geleden
Het ophogen van de tuin moet mijn inziens gezien worden als normaal onderhoud en dit had je waarschijnlijk bij onderzoek naar de tuin kunnen constateren. Aangezien de tuin niet 'verborgen' is kunnen we hier dus ook niet spreken van een verborgen gebrek.

Daarnaast is nog van belang of door de tuin normaal gebruik van de woning niet meer mogelijk is. De aanwezigheid van water in de tuin betekent niet per definitie dat normaal gebruik niet meer mogelijk is.

Ook moet je je afvragen of het de moeite wel waard is. Want zelfs als de verkopende partij aansprakelijk is dan kan de verkoper het probleem (waarschijnlijk) oplossen door "een paar zakken zand in de tuin te storten" waardoor normaal gebruik van de woning weer mogelijk is.