In elk geval wel zo verstandig ;)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het is zeker niet verplicht bij elke verzekering. Je kan wel zelf besluiten om het te doen. En er zijn ook hypotheken waar het inderdaad verplicht is.
Het hangt dus helemaal af van de voorwaarden die gesteld worden bij de hypotheek.

Toegevoegd na 9 minuten:
Sorry, "Het is zeker niet verplicht bij elke verzekering" moet zijn "Het is zeker niet verplicht bij elke hypotheek".
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
dat is niet verplicht, voor jezelf bouw je wel wat reserves op. je kunt je verder inlezen op bijgevoegde bron.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Levensverzekering is een verzamelnaam. Bestaat vaak uit opbouw en overlijdensrisico in 1 product. De bank wil graag dat je het geld wat je leent boven de executie waarde van je woning in ieder geval afdekt met een overlijdensrisicoverzekering. Bij wie dat doet daar ben je vrij in. Dus in veel gevallen is het dus wel verplicht.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Als de hypotheek al is afgesloten dan is een levensverzekering kennelijk niet verplicht.
Als alleenstaande is de levensverzekering leuk voor de erfgenamen. Als je dat niet hebt zou ik als erfgenaam me achter de oren krabben voordat ik de nalatenschap zou aanvaarden, dus ook de begrafenis niet regelen/organiseren.
Als je een gezin hebt moet je je afvragen (als die je erfgenamen is/zijn) of die de hypotheekuitgaven (rente en aflossing) kunnen betalen na je mogelijk overlijden. Zo niet dan is een (met de hypotheekschuld dalende) risicoverzekering voor bij voorbeeld de helft van de hypothecaire geldlening verstandig.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dat verschilt per bank. Meestal is het zo dat ze willen dat alles boven de 100% van de executiewaarde moet worden afgedekt middels een overlijdensrisicoverzekering.
Maar dat is per bank verschillend.
Indien het niet verplicht is dan moet je voor jezelf gewoon beslissen wat je wilt. Je moet jezelf de vraag stellen: wat gebeurt er als ik gisteren tegen een boom was gereden? Zadel ik iemand met een schuld op die hoger is dan de waarde van mijn woning? Lijkt mij geen prettig gevoel.
Daar moet je over nadenken, dat is belangrijker dan wat een bank wilt.

Toegevoegd na 1 minuut:
Executiewaarde is de waarde die het huis opbrengt bij gedwongen verkoop. Meestal zo rond de 90% van de verkoopprijs.