Wat maakt een stijging van bijv. 0,4% uit voor de hoogte van de hypotheek die je kunt krijgen?

Wij willen graag een nieuwbouwwoning kopen van 245.500 euro. We hebben gisteren een gesprek gehad met een adviseur en we kunnen met de huidige rente van 4,5% 249.000 euro lenen. Dus het zou kunnen. Nu is het zo dat wij eerst onze huidige woning gaan verkopen. Mocht de rente nu stijgen maken we dus kans dat we het bedrag van 245.500 euro (net) niet kunnen lenen (er even van uitgaande dat de verkoop van ons huis geen overwaarde oplevert, wat nog de vraag is).
Nu is mijn vraag: stel dat de rente stijgt, en dan bijv. 4,9% is, hoeveel zou dat dan schelen in ons te lenen bedrag?
Als het niet al teveel is, willen en kunnen we dat van eigen geld bijbetalen.
Ik ben benieuwd naar de reacties.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Lijkt me bij uitstek een goede vraag voor de adviseur die je gisteren hebt gesproken.
Voordat je ook maar iets afspreekt of tekent als VERPLICHTING m.b.t. de nieuwbouwwoning zou ik me maar eerst richten op de verkoop van je huidige huis, totdat dat rond is.

Antwoorden (3)

Niet helmaal correct, maar wel bijna: bij 10% hogere rente (4 naar 4,4% is 10% meer rente) mag je rekenen op maximaal 10% lagere hypotheek. Bij jou is het ca 9% meer rente in jouw voorbeeld.
Dat het niet helemaal correct is komt omdat de woonlasten bekeken worden voor de maximale hypotheek, niet alleen de rente. De stookkosten, ozb, verzekerings huis ed veranderen niet. De overlijdens risico verzekering ook niet . Bovendien is die gehele extra rente aftrekbaar want de belasting over het huurwaardeforfait wordt niet hoger.

Als ik bank was dan zou ik corrigeren voor die effecten zodat ik op dezelfde woonlast uitkom.
Daarvoor is dan wel een individuele berekening nodig.
Als ik van mijn eigen situatie uitga zou het dan ca 6-7% lagere hypotheek worden.

ps. Je kunt ook een hypotheek offerte voor langer laten vastleggen...kost wel een provisie bedragje. Overleg daarover met je adviseur.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
vraagsteller heeft gevraagd om reacties, niet om antwoorden.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
??? Hij vraagt uit wat dat uitmaakt...lijkt me vraag om een antwoord. Ik geef een berekening erbij in welke richting de effecten te verwachten op de maximale hypotheek hoogte.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
@ hajete
de vraagsteller stelt wel degelijk een vraag..
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
"Ik ben benieuwd naar de reacties."zegt de vraagsteller.
Daar is niet zomaar een antwoord op te geven. De bank nateert geen standaard rekensommetje, maar kijkt naar jullie inkomen, hoeveel daar al van vast ligt bij andere dingen. In hoeverre jullie kredietwaardig zijn etc. Dit is dus een vraag die je echt aan je bank moet stellen.

Hou er rekening mee dat als je een huis koopt, je rond de 10% meer geld moet hebben dan de koopprijs om alle papierrommel te betalen.

Ook kan je je afvragen of je met een 100% hypotheek op je inkomen verstandig bezig bent: je kan dan geen enkele terugval in inkomen opvangen en houdt vrij weinig geld over om leuke dingen te doen. Maar goed, dat is een keuze
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
je schrijft dat je in een 'kan net' situatie zit voor het te lenen bedrag.

ga er even vanuit dat je je huidige woning zonder winst (overwaarde) verkoopt.

bepaal dan wat je maandelijkse hypotheeklast kan worden gelet je huidige inkomsten. maak het allemaal niet te krap, je hebt dan geen enkele ruimte om tegenvallers op te kunnen vangen.
probeer een 10 jaar vast te krijgen, je weet dan waar je aan toe bent voor langere tijd. in die 10 jaar gaan je inkomsten n.a.w. ook omhoog zodat je een mogelijk nieuwe (hogere) rentelast ook kunt betalen.

Toegevoegd na 3 minuten:
doe de NHG test om verschillende rentes eens te bekijken voor jouw inkomen. je komt dan beter beslagen ten ijs voor een gesprek met een hypotheekverstrekker.

http://www.nhg.nl/consument/ik-wil-een-woning-kopen/hoeveel-kan-ik-lenen.html
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
ik word een beetje moe van die anonieme minners...