Wat houdt bedrag en rentevoet in die vermeld staat op een hypoticair uitreksel van het kadaster?

Ik ben voornemens een woning te kopen en heb bij het kadaster een hypoticair uitreksel opgevraagd om zeker te weten dat er geen beslagen op rusten. Nu staat er wel Bedrag en rentevoet €200.000 ( Er is sprake van meer dan één rentevoet) Wat houdt dit in?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
1.3K

Antwoorden (3)

Dat houdt in dat in de betreffende hypotheekakte meer dan één rentepercentage is genoemd.

In een hypotheekakte wordt in het algemeen het volgende vastgelegd:

De hoogte van de hypothecaire inschrijving;
Omschrijving van het onderpand;
De te betalen hypotheekrente;
Aflossingsmethode van de hypotheek;
De verplichting om de woning te verzekeren;
Algemene voorwaarden van de geldverstrekker.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Dat betekent dat de hypotheek gesplitst is in meerdere delen met verschillende percentages. Bij een hypotheekverhoging kan voor dat deel een ander percentage gelden. Ook andere voorwaarden trouwens, maar dat is voor jou niet van belang.
10 jaar geleden
Dat houdt in dat de huidige eigenaar een hypotheek van 200.000,00 heeft die gesplitst is in meerdere leningdelen, bijvoorbeeld een spaardeel van 100.000,00 en een aflossingsvrij deel van 100.000,00 met bijbehorende rentevoeten. Die informatie is voor jouzelf onbelangrijk omdat dit nogmaals over de toekomstige verkoper gaat.

Bovendien heb je er weinig aan om te controleren of er op een huis beslag is gelegd, want ook al rust er nu geen beslag op het huis dat kan morgen wel het geval zijn, dus als je daar bang voor bent dan kun je dat in de koopakte als ontbindende voorwaarde laten opnemen.

Maar verder hoef je dat niet te controleren omdat dit een verplichting van de notaris is die de akte van levering gaat passeren. Deze zal die controle 3 x moeten uitvoeren waarvan de laatste keer na het passeren van de akte, eerst dan zal hij bij het constateren van geen beslag tot uitbetaling van de opbrengst aan de verkoper overgaan.
10 jaar geleden
ronron1212
10 jaar geleden
Als er een hypotheek op ligt zal eerst de bank zijn geld krijgen en als er geld overblijft de eigenaar.
Ceeve
10 jaar geleden
Uiteraard dient altijd bij verkoop de hypotheek te worden afgelost, maar bij beslag zou er sprake kunnen zijn van een gedwongen verkoop tengevolge van het beslag.
ronron1212
10 jaar geleden
Ja daar heb je als koper toch niets mee te maken.
Ceeve
10 jaar geleden
Toch wel want dan moet je als koper in de veiling kopen en dat is de bedoeling van debul vast niet.
ronron1212
10 jaar geleden
Dan staat het huis niet te koop maar gaat naar de veiling.