Wat voor hypotheek zou ik kunnen betalen?

Ik verdien zo'n €40000 bruto per jaar.
Ik heb geen schulden, beetje eigen geld maar ik wil dat niet een hypotheek brengen.

Wat zou een verantwoordelijke hoogte van een.
hypotheek zijn voor mij?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
1.1K

Antwoorden (4)

Je kunt bij iedere bank informeren hoe hoog je hypotheek mag zijn. Een tijdje geleden was dat 6 maal je jaarsalaris, maar dat kan inmiddels gewijzigd zijn.

Bij een dergelijk salaris heb je vast en zeker een financiëel adviseur. Vraag hem even wat een voor jou veilige marge is.
Banken die de hypotheek opschroeven tot in het oneindige, tot ze je kracht te boven gaan, zijn er volgens mij niet meer.

Succes
13 jaar geleden
Daar zijn sites voor. Als je nu iets meer ruimte neemt, dan zij je laten, dus een iets goedkoper huis, bv. 20.000 euro goedkoper, dan zit je iets ruimer in je besteedbare geld.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Gangbaar is 4x je bruto jaar salaris. 160.000 euro dus. Twee jaar terug kon je daar nog eens een stuk boven terecht komen, maar banken zijn daar niet zo happerig meer op. Op de link staat een calculator van de hypotheker.

Let er echter op dat je maandelijkse lasten belangrijker zijn dan wat je voor bedrag je kunt lenen. Je wilt naast je huis ook nog de normale dingen kunnen doen die je nu ook doet.

Sowieso is het af te raden om bij een tussenpersoon te gaan zitten. Het enige voordeel dat daar aankleeft is zijn gage. Ongevver 4% bij een bellegingshypotheek, 2,5% bij een spaarhypotheek en 1% voor een annuiteiten. 3x raden welke het meest wordt afgesloten in Nederland, de afgelopen 7 jaar. :D

Gewoon zelf langs diverse banken gaan.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Heb je ook een partner, diens salaris kun je meenemen in de berekening vd hypotheek. Verder kun je informeren of je in aanmerking komt voor starterssubsidie, afhankelijk van de gemeente waar je woont.
Heb je ouders die je kunnen meefinancieren? Want ook al heb je een leuk inkomen, er komt meer kijken dan alleen een hypotheek. Denk je ook aan een levensverzekering?
Bel je bank en maak een afspraak. Zij zijn echt de experts op gebied van hypotheken!

Toegevoegd na 1 minuut:
Er is trouwens geen vast gegeven voor het vaststellen van de hoogte van je hypotheek. globaal kun je zeggen "zoveel x je jaarsalaris" maar de berekening is afhankelijk van meerdere factoren: je leeftijd / welke hypotheekvorm / het rentetarief / k.k of v.o.n. enzovoorts.