Kunnen financiële instellingen via derden, anders dan de werkgever, achterhalen per wanneer het dienstverband is aangevangen?

Beste allen,

Ik zit met het volgende.

Reeds zes maanden werk ik bij een bedrijf in dienstverband. Echter had mijn werkgever door uiteenlopende redenen zijn administratie niet helemaal op orde. Hierdoor heeft hij mij pas sinds vorige maand bij het UWV aangemeld. Ik ben hier zeer ontdaan door geweest.

Nu willen mijn man en ik een huis kopen. Voor de hypotheekaanvraag dien ik mijn arbeidsovereenkomst en intentieverklaring te overleggen. In mijn arbeidsovereenkomst staat dat ik reeds zes maanden in loondienst ben. Maar volgens de gegevens van UWV en de belastingdienst zal dit waarschijnlijk niet zo zijn. Mijn werkgever doet hier heel erg laconiek over en zegt dat het allemaal wel goed komt en ik niet de dupe van zijn wanbeleid zal worden. Ik twijfel om dit hele verhaal bij de hypotheekaanvraag te vermelden.

Wat is wijsheid in deze? Kan de hypotheekbank bij de belastingdienst en/of UWV zien per wanneer ik ben aangemeld of gaan zij uit van de datum van het arbeidscontract en mededeling werkgever?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
1.2K
ronron1212
10 jaar geleden
De aanmelding zal echt wel de dag van aanvang van je contract vermelden anders heeft je werkgever zelf een groot probleem
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Jij had zelf deze wijziging moeten doorgeven aan het UWV, dus zelf via het wijzigingsformulier door moeten geven aan het UWV dat jij werk had.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Dank voor jullie reacties. Het wrange is dat als ik zeg dat ik pas sinds een maand in dienst ben, ik dan lieg. Wellicht dat mijn werkgever mij met terugwerkende kracht heeft aangemeld, kan dit? Het is inderdaad erg slordig van mijn werkgever. Misschien dus toch wel open kaart spelen bij de hypotheekaanvraag. Ik kan alles gewoon onderbouwen met loonstroken en e.d.

Het beste antwoord

In principe kijken ze alleen naar de juridische overeenkomst (het arbeidscontract).
Mochten ze toch vragen gaan stellen en jij kan door b.v salarisstroken laten zien dat je er inderdaad werkte voorzie zie ik aan jouw kant van het verhaal geen probleem met de hypotheek.

Dat jouw werkgever mogelijk fraudeert en is een op zichzelf staand probleem, ik heb geen idee hoe hypotheekverstrekkers daarmee omgaan.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Waarvoor dank!

Andere antwoorden (1)

Op de invulformulieren voor hypotheken e.d. staat altijd een zin als 'hiermede verklaart ... dat bovenstaande gegevens naar waarheid zijn ingevuld'. Niet naar waarheid invullen kan consequenties hebben als de geldverstrekker 'erachter komt' .
Je werkgever heeft het grootste probleem als de Belastingdienst/uwv erachter komt dat je niet tijdig bent aangemeld, daar staan hoge boetes op. Verder kan het gevolgen hebben voor de duur van een eventuele ww-uitkering. Je had dit niet aangemeld zijn overigens zelf kunnen afleiden uit het digitaal verzekeringsbericht.