Kan een hypotheek op 2 inkomens worden afgesloten en van 1 iemand zijn?

Wij willen een huis kopen met hypotheek.
De hypotheek is 150.00 en het huis ook.

Ik verdien zelf te weinig om het gehele bedrag zelf te kunnen lenen.
Wij moeten het dus op 2 inkomens bij de bank aanvragen.

Ik breng het eigen geld (zelf in) en voor een verbouwing leen
ik een bedrag bij familie.

Is het rechtsgeldig om in het samenlevingscontract het huis + hypotheek op mijn naam te zetten? Ik betaal uiteraard ook alle kosten voor het huis.

Welk contract is 'meer waard'? Het contract bij de notaris dat de hypotheek op mijn naam staan? of het contract van de bank dat we gezamenlijk een hypotheek hebben?

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
2.5K
Cryofiel
7 jaar geleden
Ik weet niet of wat jij wilt mogelijk is. Een alternatief dat wel mogelijk is, is dat je de hypotheek op één naam zet. Maar omdat de persoon op wiens naam de hypotheek staat een te laag inkomen heeft, moet iemand anders garant staan. Op die manier staat de hypotheek op één naam, en krijg je toch de hypotheek die eigenlijk te hoog is voor het inkomen, doordat er een garantstelling is.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Het garant staan door een partner kan denk ik niet. Sowieso heeft mijn partner geen pacht/spaargeld om garant te staan.
ronron1212
7 jaar geleden
Als je een hypotheek verstrekt krijgt door de bank op twee namen dan zal de notaris dat ook zo in de koopakte opnemen. De bank zal ook bij beide de schuld verhalen als je niet betaald.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Bedankt voor jouw reactie RonRon. De notaris kan dit dus niet veranderen? De bank kijkt namelijk alleen naar het te lenen bedrag. Als mijn partner een dag laten ontslagen wordt behouden wij alsnog onze hypotheek.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Je behoud je hypotheek (bij ontslag) maar ook de verplichting om te betalen. Als hypotheek op twee namen staat zal het de bank een zorg zijn wie betaald, als er maar betaald wordt.
Ozewiezewozewiezewallakristallix
7 jaar geleden
@janieJSK
Begrijp ik je nu goed dat jij de enige eigenaar van het huis wil worden, maar dat je partner wél mee mag betalen ? Dat klinkt mij wat oneerlijk in de oren, maar dat moeten jullie onderling maar uitmaken. Echter in dat geval krijg jij feitelijk een gift van je partner !!!
Op giften is de belastingdienst dol. Die wil daar ook haar deel van hebben. Weet dus héél goed wat je doet !!!
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
@Ozewieze, Nee tuurlijk niet. Ik heb zelf het eigen geld gespaard en wil graag alleen de verantwoordelijkheid voor het huis nemen. Dit betekent dat ik alle kosten van de woning betaal, hypotheek etc etc. Alle gezamenlijk dingen betalen we samen. Omdat wij alleen samen een hypotheek af kunnen sluiten, is mijn vraag of een samenlevingscontract (waarin ik opneem dat het mijn eigendom is, omdat ik er ook alleen voor betaal). boven het hypotheek contract staat. Dus de bank zegt: Ik zie dat jullie deze hypotheek niet meer kunne betalen. Wij hebben een contract met persoon 1 en persoon 2, maar in jullie samenlevingscontract staat dat alleen persoon 1 verantwoordelijk is, dus daar gaan we het op verhalen.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Het zakelijk recht van de geldgever op het vermogen en inkomen van beide geldleners gaat voor op wat jij in je samenlevingscontract meen te hebben afgesproken.
Trouwens als jij je inkomen verliest, dan gaat de geldgever toch naar je partner voor de rente en aflossing?

Antwoorden (1)

Er zijn geldgevers die alleen een hypotheek op twee namen kunnen verwerken als de woning ook door dezelfde twee personen wordt gekocht. maar er zijn ook geldgevers bereid om mee te denken in een oplossing waarbij de woning door 1 persoon wordt gekocht en de hypotheek op twee namen afgesloten wordt.

Dit moet je gewoon even (laten) onderzoeken.