Kan mijn ex me tegen houden een hyphotheek te nemen met het oude huis als onderpand. terwijl dit huis een grote overwaarde heeft?

Ik ben voornemens een huis te gaan kopen met als onderpand een huis wat ik samen met mijn ex vrouw heb gekocht.

Ondanks dat het contact goed is wil ik op voorhand weten of ik problemen kan krijgen als ik een nieuw huis ga kopen en het huis waar mijn ex nu nog in woont als onderpand wil gaan gebruiken.(het huis staat inmiddels wel te koop)

Toegevoegd na 28 minuten:
IK begrijp dat de helft van het huis voor mijn ex is, maar dan nog is de overwaarde gelijk aan wat ik als hyphotheek nodig heb zelfs houd ik dan nog over. Kan ze iets doen waardoor ik geen ander huis kan kopen of moet ik haar alleen maar op de hoogte stellen dat ik het huis ga gebruiken als onderpand? wil graag eventuele valkuilen op voorhand onderscheppen.

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
1.1K
Poet
10 jaar geleden
De zuivere weg zou nmm zijn dat zij jou uitkoopt.
Ivana
10 jaar geleden
De waarde van een huis in bewoonde staat is veel lager dan wanneer het huis leeg staat. Heb je daar rekening mee gehouden? Daar dan de helft van...

Het beste antwoord

Houd er rekening mee dat het oude huis maar voor de helft van jou is. Dus maar de helft van de overwaarde. Eventueel minus de afkoopsom van je oude hypotheek.
Aangezien het huis al te koop staat denk ik niet dat je ex erg veel problemen gaat maken. Maar de bank kan deze constructie eventueel op finanviele gronde gaan afwijzen.

Toegevoegd na 26 minuten:
Ik denk dat de grootste dwarsligger de bank zal zijn. Daar moet je zijn om te kijken of ze akkoord gaan mer deze financiele constructie. Die proberen te allen tijde op safe te spelen. En ze bedenken meestal allerlei haken en ogen om je plannen af te keuren, en zullen allerlei garanties willen, zoals mogelijk een akkoordverklaring van je ex.
Aangezien het contact met je ex goed is zou ik open kaart met haar spelen over je plannen. Het lijkt me niet dat dat ze gaat dwarsliggen.
10 jaar geleden
ronron1212
10 jaar geleden
Bij verkoop is er geen spraken van afkoopsom hypotheek.