Kan ik met een opgebouwd bedrag op mijn spaarrekening beter mijn studieschuld aflossen of een aanbetaling op een hypotheek doen?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Het beste antwoord

De vraag die hierbij geldt is: hoeveel rente betaal ik op de hypotheek en hoeveel rente betaal ik over mijn studieschuld.

Ik ga er van uit, dat beide rentes hoger zijn als de rente die je krijgt over het bedrag op je spaarrente, dus:

als de rente die je betaalt over je studieschuld hoger is als de rente die je betaalt op je hypotheek, dan los je het beste af op je studieschuld, is de rente die je betaalt op je hypotheek hoger als de rente die je betaalt over je studieschuld, dan doe je een aanbetaling op je hypotheek.

Alleen opletten, als je een hypotheek hebt, dan mag je meestal maar een bepaald bedrag maximaal extra aflossen. Anders moet je een boete betalen. Je tussenpersoon kan je hierover het beste informeren.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Dat ligt er aan...
Een studieschuld bij het ibg/duo wordt niet mee gerekend met je schuldenlast als je een hypotheek afsluit. Dus daarvoor hoef je deze niet eerst af te lossen. Maar je hebt de schuld wel en je zult toch een bedrag per maand hieraan kwijt zijn.

Aan de andere kant kun je vaak een voordeligere hypotheek krijgen als je een eigen inleg hebt bij het betalen van je huis.

Het beste kun je het hier met een onafhankelijke financieel adviseur over hebben. Doordat hij wel alle informatie heeft die wij niet heben (salaris, studieschuld, resttijd, rente, hypotheek bedrag, overige schulden, 1 of 2 verdieners, kinderwens, enz) kan hij een goed antwoord geven op je vragen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Op dit moment is de rente op het spaardepot van je hypotheek (als je een spaarvorm-hypotheek neemt) veel hoger dan de rente die je op een spaarrekening krijgt. Ik neem tenminste aan dat jij ook zo'n sloeber bent die gewoon 2 % rente vangt over z'n spaargeld?
Het hangt er dus vanaf hoeveel % rente je moet betalen over je studielening, wat de gunstigste oplossing is.
Dit kun je gewoon bij het mannetje van je bank navragen, die adviseren daar graag over.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
dat zal er aan liggen. momenteel betaal je waarschijnlijk heel weinig rente bij de IBG en hoeft aflossen dus geen prioriteit te hebben. ik zelf verwacht dat de rente over een tijdje gaat stijgen, dan wordt aflossen interessanter.