Kan ik in de koophuis van mijn ouders wonen?

Mijn vader koopt een huis samen met mijn moeder. Zij gaan er niet in wonen omdat zij al een huurhuis hebben. Kan ik in die koophuis wonen zonder dat ik huur betaal? Kan dit vervolgen hebben voor mijn vader bij de belastingdienst?

Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
3.1K
tinus1969
3 jaar geleden
Waar halen je ouders het geld vandaan?
Verder, in bepaalde gevallen (zeker als je 21+ bent) kan de belastingdienst vinden dat het 'gratis wonen' een schenking is waar jij belasting over moet betalen.
erotisi
3 jaar geleden
zit er hypotheek op huis?

Antwoorden (2)

Je vader zal altijd huurwaardeforfait betalen en de gratis huur wordt geschat (op grond van de WOZ) en gezien als schenking aan het kind.
Je kan er dus in wonen, maar je vader betaalt ervoor.
Toegevoegd op 14 juli 2020 20:38: tekst
Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
erotisi
3 jaar geleden
is het huurwaardeforfait niet alleen van toepassing voor de eigen woning. Nu vader de gekochte woning niet gebruikt als eigen woning is ook niet een huurwaardeforfait van toepassing. Maar moet vader dit pand opgeven in box 3.
Als afgesproken is dat je gratis mag wonen, maar dat je geen huurrecht – met bijbehorende huurbescherming – hebt, wordt de gratis huur niet gezien als schenking:

De Rechtbank Zeeland –West-Brabant heeft recent beslist dat er geen sprake is van een schenking als ouders hun zoon voor niets in hun huis laten wonen. Bij het gedogen van de – gratis – bewoning is geen sprake van schenking omdat de ouders niet verarmen. En dat is essentieel bij een schenking: de ene partij, de gulle gever, moet verarmen, de andere partij, de begiftigde, moet worden verrijkt.
3 jaar geleden
erotisi
3 jaar geleden
De vraag gaat natuurlijk over eventuele gevolgen voor vader. Igv schenking zou normaal gesproken de zoon die moeten betalen. Als vader de woning in box 3 zet dan heeft het misschien wel positieve gevolgen voor hem als zijn zoon erin gaat wonen met huurbescherming omdat dan de waarde van de woning kan worden afgewaardeerd het de zogenaamde leegwaarderatio....