Een hypotheek afsluiten voor 10 jaar 5,3% en voor 20 jaar 5,7%. Wat is wijsheid?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
1.3K
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
http://www.goeievraag.nl/vraag/wijsheid.653

Antwoorden (7)

Ik zou het geen van tweeën doen. Zijn beste hoge rentes. Ik zou eerder kiezen voor 5 jaar.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
De economisch en financiele toekomst ziet er niet heel erg rooskleurig uit. Dat betekent dat overheden geld gaan drukken en dat heeft inflatie tot gevolg.
Daarmee stijgt ook de rente.
Daarom vind ik nu 5,3 en 5,7 % niet onaanvaardbaar hoog.
Vraag meer offertes en door overleg is er wel vaak een tiende af te praten als je met andere offertes komt.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dat kan niemand je vertellen. Want wat wijs is (geweest), weten we pas over 10 of 20 jaar. Je moet dus gewoon gokken, en zelf bepalen of je denkt dat de rente zal gaan stijgen, hetzelfde blijft, of nog lager kan.

Als je rust in de tent wilt, en je kunt het goed betalen, kies je voor 20 jaar.
Een prima tussenvorm is 10 jaar. Iets avontuurlijker, maar je bent 10 jaar lang minder geld kwijt.
Denk je dat de rente echt nog wel wat lager kan, kies je 5 jaar.

Als het echt deze 2 mogelijkheden zijn, zul je ook verschillende antwoorden krijgen. Iedere (financiele) situatie is weer anders, en ook iedereen kijkt er anders tegenaan. Log in op GV over 20 jaar, zoek deze vraag op, en bepaal wat wijsheid WAS ;-)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik heb vorig jaar een hypotheek afgesloten voor 10 jaar tegen 5% met nationale hypotheek garantie bij ING dat was voor mij te doen en het meest tactisch
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ach, mijn eerste hypotheek in 1982 was tegen 10% en dat vond iedereen een geweldige mazzel. Mijn schoonzus had 1,5 jaar eerder een huis gekocht tegen een rente van 13%.
Dus wat is hoog?

Op dit moment houd ik de rentes niet meer zo bij. Ik weet alleen dat in de afgelopen 30 jaar de rente geschommeld heeft tussen de 2,5 tot 3% en de 13%. Dan is 5,3% of 5,7% echt niet zo hoog. Je kunt je wel verkijken op de kortetermijn rentes van nu, maar over 15 jaar zit de rentevoet misschien weer opnieuw boven de 10% en dan kun jij lekker in jouw handjes wrijven.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ja, toen ging het pas slecht!!
Wij hadden toen nog een hypotheek tegen 8,5 % voor 30 jaar vast. Boften wij even. Want het liep wel op tot 12 % inderdaad.
Dit is echt koffiedik kijken. Hier is geen zinnig woord over te zeggen. Over een periode van 20 jaar kan niemand jou iets voorspellen.

Ik zou zelf niet voor 20 jaar kiezen, enwel om de volgende redenen:

Het verschil in rente tussen 10 en 20 jaar vind ik best groot, je maandlasten zullen aanzienlijk hoger zijn.

De rente zal in die 20 jaar ook wel weer eens gaan dalen en dan zit jij met je hoge rente.

Gemiddeld wonen mensen zo een 5 jaar in een woning. Indien jij je woning binnen 20 jaar zou verkopen heb je die hoge rente voor de periode dat je er gewoond hebt voor niets betaald.

Wanneer je zou kiezen voor 10 jaar en de rente is binnen die periode enorm gestegen kan je altijd overwegen om tegen die tijd de rente kort te fixeren.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
mwoah, een paar tientjes per maand. zekerheid is ook wat waard. bovendien, je kunt bij een flinke rentestijging zomaar een paar honderd euro per maand extra kwijt zijn dus dan vallen die paar tientjes wel mee toch? overigens kun je je hypotheek bij sommige aanbieders meenemen naar een volgend huis, dus dan maakt het niets uit als je gaat verhuizen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Da
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Als het een paar tientjes is dan valt de hoogte van de hypotheek ook mee dus.
En als je gaat verhuizen zul je dus wel bij dezelfde bank moeten blijven, en aangezien banken onderling nogal afwijken wordt je daar ook niet echt gelukkig van.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
En als je de voorwaarden goed leest dat vindt er bij 9 van de !0 keer bij banken bij verhuizing rente middeling plaats. Dus dan mag je je oude rent maar voor een klein gedeelte meenemen. Al met al zal je dan bij de concurrent ook nog een heel concurrerende offerte kunnen krijgen. Ik vind dat een typisch voorbeeld van een dikke worst voorhouden. + voor je antwoord.
Als ik persoonlijk voor de keuze zou staan dan zou ik hem vastzetten tegen 5,7%. Op een hypotheek van 200.000 euro en met een normaal inkomen kost je dit netto maar 38 euro per maand extra. In ruil hiervoor heb je 10 jaar langer zekerheid.

Stel dat de rente over 10 jaar op 7% staat (niet echt onmogelijk gezien de rentestanden van de afgelopen 30 jaar) dan ga je in bovenstaand voorbeeld ruim 160 euro per maand meer betalen dan met 5,3%. De vraag is of je zo'n klapper dan kunt opvangen.

Als de rente over 10 jaar gedaald is naar 3% kun je oversluiten, dat kost je dan een boete, maar je krijgt daar lagere maandlasten voor terug. Als de rente gestegen is naar bijvoorbeeld 7% dan blijf jij lekker zitten op 5,7%.

Als je het kunt betalen en van zekerheid houdt dan zou ik het zeker vastzetten. Historisch gezien is het een mooie rente. Als je van gokken houdt dan zet je het 10 jaar vast en moet je hopen dat op dat moment de rente niet flink gestegen is.

Overigens, het voorbeeld wat genoemd wordt dat je gemiddeld maar 5 jaar in een huis woont gaat bij veel hypotheken niet op. Kijk niet alleen naar rente, maar ook naar voorwaarden. Wij hebben onze hypotheek zo afgesloten dat we bij een verhuizing de hypotheek gewoon mee kunnen nemen (incl. het vastgestelde rentepercentage).

Mijn advies zou zijn om door een adviseur (of handige kennis) te laten voorrekenen wat in jouw situatie de scenarios zijn en wat dat betekent voor je maandlasten. dan kun je beter een afweging maken of het je die 0,4% extra waard is.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Je kunt inderdaad je rente meenemen, maar dan wordt er altijd gemiddeld en zul je ook nog eens bij die bank moeten blijven. En gezien de huidige concurrentie hoeft het helemaal niet gunstig te zijn om te blijven bij je huidige bank.