Welke hypotheekverstrekkers hanteren soepele regels, als het gaat om ouderen (55+)?

We horen tijdens bezichtigingen vaak van 55-plussers dat het voor hen moeilijk is een hypotheek te krijgen. Is dat ook zo? Er zullen toch heus wel hypotheekverstrekkers zijn die verder kijken dan leeftijd alleen? Of zijn er bepaalde hypotheekvormen waarvoor zij in aanmerking komen? Graag suggesties!

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
2.8K

Antwoorden (3)

Ja, dat is zo, omdat het inkomen doorgaans omlaag gaat na pensionering. Elke hypotheekverstrekker is verplicht om hier rekening mee te houden want het is een onderdeel van een door de overheid opgelegd gedragsprotocol, waar elke hypotheek zich aan heeft te houden. De enige rek die hierin mogelijk is, is te zorgen voor een zolaag mogelijke maandlast. Dat betekent dat men als pensionado-in-spé eerder een aflossingsvrije hypotheek kan krijgen, dan een spaarhypotheek. Eérder een hypotheek met een korte looptijd van de rente, dan een lange.

Toegevoegd na 1 uur:
Het gedragsprotocol is opgelegd door de AFM (authoriteit financiële markt), niet door de overheid.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Er zijn bij veel verstrekkers speciale senioren hypotheken. Dit omdat er bij senioren meestal niet met een overlijdingsverzekering gewerkt kan worden, en de financiele draagkracht van ouderen anders ligt dan bij mensen aan de start van hun carriere. Er zijn dus zeker mogelijkheden, maar deze zijn anders dan wat er regulier geboden wordt.

http://www.hypothekencompleet.nl/bijzondere-situaties/hypotheek-senioren/
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Je kunt als oudere wel een hypotheek krijgen, mits je genoeg eigen vermogen inbrengt.
Zo loopt de bank geen risico.