mag je bij een bestaande afgesloten hypotheek de naam van je ex verwijderen en de naam van je nieuwe partner neerzetten ?

mijn ex en ik hebben moeite ons huis te verkopen, mijn huidige vriendin en ik willen graag blijven wonen maar we kunnen in deze tijd niet zo'n hoge hypotheek opnemen, terwijl deze makkelijk te betalen is door ons. Is er dus een mogelijkheid de naam van mijn ex te schrappen en de naam van mijn nieuwe vriendin daarvoor in de plaats er neer te zetten???

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
1.4K
ronron1212
10 jaar geleden
Je zult daar van haar toestemming voor moeten hebben.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
mag ik vragen hoezo jij dit weet?
ronron1212
10 jaar geleden
Zolang je nog niets op papier hebt en dus schijnbaar niet officieel gescheiden dan is je ex vrouw nog steeds mede eigenaar van het huis.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
we zijn al meer dan anderhalf jaar gescheiden en haar vriend heeft inmiddels alleen een huis gekocht waar zij bij intrekt.
De kosten voor ons huis blijft zij uiteraard wel betalen maar we willen omwille van mijn zoon verder !!
ronron1212
10 jaar geleden
Dan heb je dus officieel op papier staan wat de bedoeling is met jullie huis zo lang zij nog betaald.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
nee dat niet. Wat raad je me aan?
ronron1212
10 jaar geleden
Als je gescheiden bent dan heb je toch wel de boedel scheiding geregeld en alles op papier gezet. Je hebt toch een advocaat gehad en daarna een gerechtelijk echtscheiding gehad.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
ja, dat wel
ronron1212
10 jaar geleden
Wat is er dan afgesproken over het huis?
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
we hebben co-ouderschap en mijn zoon blijft in het huis. Diegene die bij mijn zoon blijft zit in het huis, de ander verhuist.
Ik zit dus bij mijn vriendin als ik niet bij mijn zoon ben. Nu haar vriend een huis heeft gekocht mag ik gaan samenwonen in het huis totdat het verkocht is, mijn ex blijft dus alleen de helft van de hypotheek, de helft van de kosten voor de levensverzekering
. Als ons dan verkocht is zijn we pas van elkaar af.
Als ik het huis wil kopen samen met mijn huidige vriendin krijg ik daar geen hypotheek voor, kunnen het alleen wel betalen maar je krijgt gewoon niet zoveel geld meer van de bank. Als mijn huidige vriendin's naam nou ipv mijn ex haar naam op de hypotheek akte kan staan zijn we gauw klaar.
Weet alleen niet of dat kan en mag
ronron1212
10 jaar geleden
Als het huis meer waard is dan de hypotheek krijgt zij de helft van de meerwaarde. Is het minder waard dan de hypotheek betaald zij de helft van het te kort.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
ja dat weet ik
maar kan/mag mijn huidige vriendin's naam op de hypotheek akte komen en dat ik schriftelijk op papier zet dat ik een bepaald bedrag aan mijn ex geef?
ronron1212
10 jaar geleden
Dat zul je met haar en de bank moeten bespreken.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
ok thanks

Het beste antwoord

Je zult eerst moeten overleggen met de bank. Deze moet akkoord gaan met wijziging van de hypotheekovereenkomst. Zo ja, dan moet dat nog notarieel worden vastgelegd.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Dat zal niet lukken want het pand hoort nog steeds voor een stuk aan uw ex toe.
De huidige lening moet weer afgekocht worden en dan een nieuwe geopend worden.
De huidige hypotheek moet dus eerst gelost worden en dan overgedragen aan jullie.
Dat alles brengt een massa kosten met zich mee waar jullie zullen moeten voor opdraaien.
Vraag maar eens na bij uw hypotheekverlener.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Dit klopt wel. Was het maar zo simpel als een naam ergens op wijzigen. Maar ook dan krijg je notariskosten. Maar feit blijft. Het huis zal opnieuw getaxeerd moeten worden. Dan kun je kiezen of het zelf weer wilt overkopen of gewoon in de verkoop.
Als je het zelf wilt overkopen, krijg je een nieuwe hypotheek. Of een bank de huidige hypotheek daarop wilt verlengen??? Ik betwijfel het. Maar niet geschoten is altijd mis. Maar bedebk wel dat er een hoop kosten bij komen.