De hypotheek op je koophuis los je nooit helemaal af, om belastingredenen? Maar gaat de bank daar zo maar mee akkoord?

Dan verdwijnt... er toch een hoop geld in het niets, of hoe moet ik dat zien?

Weet eigenlijk niet precies hoe ik de vraag moet formuleren, maar dit is het eigenlijk wel in grote lijnen...

Hopelijk dat iemand me dit uit kan leggen?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
1.1K

Het beste antwoord

Je kunt inderdaad besluiten om de hypotheek van je huis niet geheel af te lossen dan laat je het laatste deel staan en betaal je er gewoon rente over aan de bank. Op het moment dat je allebei overlijd zal de bank bij de erven de restschuld ophalen. Dus of zij betalen dan de restschuld of de bank legt beslag op dat deel van de erfenis.
12 jaar geleden

Andere antwoorden (5)

Je moet dan een spaar/beleggingsrekening bij dezelfde bank openen waarbij je daar verplicht op moet storten elke maand.
12 jaar geleden
Je lost de hypotheek op je huis altijd af. Natuurlijk, want uiteindelijk wil de bank toch z'n geld weer terug krijgen. Normaal is het zo, dat je, zolang je in het huis woont, je elke maand een deeltje aflost. En dan heb je je hypotheekschuld in dertig jaar afgelost. Verhuis je eerder, dan betaal de hypotheekschuld die je nog niet hebt afgelost uit de verkoop van je huis. Nou kon je in het verleden ook een aflossingsvrije hypotheek krijgen. Sinds de kredietcrisis is dat moeilijker geworden. Maar de bedoeling daarvan is dat je je schuld dan over een aantal jaren terugbetaalt, als je het huis verkoopt. Je begrijpt, dat je schuld dan nooit hoger mag zijn dan de verwachte verkoopopbrengst van je huis. Meestal nooit hoger dan de helft daarvan. Want een bank wil ook niet al teveel risico nemen. En vaak moeten mensen bij zo'n hypotheek ook een risicoverzekering afsluiten. Een soort levensverzekering, die een bedrag uitkeert, als één van beide partners overlijdt. Die uitkering kan dan gebruikt worden om de hypotheek af te lossen. Ik hoop dat het zo een beetje duidelijk is en dat ik niet al te 'technisch' ben geweest.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ha, die JKL64;

Als je niet aflost betaal je langer rente en daar bestaat de bank van, die zullen dat heus niet erg vinden. Maar dat wordt dan in de regel wel in de voorwaarden vastgelegd. Het niet volledig afbetalen van de hypotheek was vroeger vaker interessant dan nu: inmiddels is er veel veranderd op het gebied van de berekening van het huurwaardeforfait en de vermogensbelasting dat het in bepaalde gevallen voordeliger is om wel de hele boel af te lossen, maar dat kan van geval tot geval verschillen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Als de looptijd van je hypotheek afgelopen is, dan is in principe ook je "lening" helemaal afgelost. Als je belastingtechnisch gezien nog niet van je hypotheek af wilt zijn, dan zal je een nieuwe af moeten sluiten, of de oude verlengen. De banken gaan daarmee akkoord, omdat er een onderpand is dat meer waarde vertegenwoordigd dan de uitstaande som.
12 jaar geleden
Stel jij leent 200.000 euro voor een huis dat ong. 200.000 waard is. Je lost de lening af tot er maar 50.000 over is. De bank heeft natuurlijk graag dat je de restantschuld aflossingsvrij maakt en tot je dood rente over 50.000 betaalt (itt helemaal aflossen en afscheid nemen van de bank) Als jij dood gaat wordt de lening afgelost door de erfgenamen (als het huis wordt verkocht) en krijgt de bank de restant schuld terug.