Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Is een halal hypotheek wel halal?

Van wiki:
Het is verboden de 'sharia' te "omzeilen" door middel van kunstmatige constructies. Wanneer partij A 10.000 euro leent aan partij B, en partij B belooft naast terugbetaling ook ieder jaar 6 % van het uitstaande bedrag aan A te schenken, dan wordt feitelijk hetzelfde bereikt als bij een bankrekening met 6 % rente. Weliswaar zijn zowel het lenen van geld als het doen van beloften en schenkingen toegestaan, maar dit mag niet op een zodanige manier geschieden dat het renteverbod wordt omzeild.

Van Halalhypotheek.com
Omdat er bij een halal hypotheek geen rente mag worden betaald wordt in eerste instantie de bank formeel eigenaar van het huis. Na een kleine periode verkoopt vervolgens de bank het huis met winstopslag door aan de nieuwe eigenaar. Dit verkoopbedrag plus de winstopslag samen wordt hierna door de koper opgedeeld in termijnen (zonder rente) aan de bank terugbetaald door de koper.


Is dit verkopen met winstopslag een manier van het omzeilen van het renteverbod?

Dit lijkt mij wel namelijk....

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
1.9K

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Antwoorden (3)

Ha, die Jinx;

Het blijft natuurlijk een 21e eeuwse interpretatie van een middeleeuwse leefregel.
Een zeer strenge moslim zal ook op deze manier geen geld tegen rente willen lenen (want dat blijft het eigenlijk wel natuurlijk). Pas echt fout zit je volgens mij als je zo'n halalhypotheek afsluit en dan toch de vergoeding van je inkomstenbelasting probeert af te trekken zoals met hypotheekrente gebeurt. Mag volgens mij van de belastingdienst ook niet eens.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Afgezien het feit dat blijkbaar moslims geen geld mogen betalen als vergoeding voor het lenen (dus geen rente mogen betalen) zie ik de voordelen van zo'n halalhypotheek niet.

In principe is er geen aftrek mogelijk van betaalde rente eigen woning en betaalt degene die zo'n halalhypotheek afsluit dubbele notariskosten en overdrachtsbelasting.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 2500
Gekozen afbeelding