Wie kan mij vertellen hoe het zit met het volgende: bij de verkoopakte staat hij wel vermeld maar in de hypotheekakte(van de bank) niet?

Er zijn relatie problemen en ik ben er helemaal klaar mee.
Nu is er een koophuis 12 jaar geleden aangeschaft na twee jaar weer verhuist overwaarde opgenomen voor de verbouwing nieuwe huis. Nu gaat het al jaren niet meer maar om gezondheidsredenen(mijnerzijds) toch bij elkaar gebleven.
Nu ligt de zaak zo heb er de koopakte en de hypotheekakte op nagezien in de koopakte staat hij wel vermeld maar in de hypotheekakte(beschrijving voor de bank) niet hoe zit dat nu?

Heb hem de tijd gegeven tot januari om andere woonruimte te zoeken maar hij zegt jij wil bij mij weg dan ga jij maar daarop heb ik gezegd is goed maar zet ik wel alles stop waarop hij zei dan maak ik wel schulden.
Daar nog eens over nagedacht maar u moet weten dat ik de hypotheek en het gehele huishouden al 10 jaar draaiende hou.
Zou hier graag voorlopig blijven wonen gewoon omdat me dit wel lukt zonder schulden te maken en hem dat niet lukt
Mijn vraag is dus nu wat voor stappen kan ik nu ondernemen

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
1.3K

Antwoorden (4)

Je had die akte goed moeten lezen, en fouten laten verbeteren.
Nu is alleen de notariële akte geldig.
Ik begrijp dat jij alleen eigenaar bent?
En ben je niet getrouwd? Staat zijn adres bij U?
Als zijn adres er niet staat kan je hem er zo uitzetten.
Staat zijn adres bij jou, is een procedure nodig bij de vrederechter/kantonrechter.
Als jij alleen eigenaar bent, kan hij geen aanspraak maken op een deel van het huis.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Wat ik begrijp is het andersom. In de koopakte staat wel zijn naam, dus hij is mede-eigenaar van de woning.
Alleen staat zijn naam niet bij de hypotheek, wat inhoudt dat TS verantwoordelijk is voor de schuld. TS Op basis van welk inkomen is de hypotheek gebaseerd?
Het zijn twee verschillende aktes, dus twee verschillende overeenkomsten die in principe los van elkaar staan.

Volgens de koopakte zijn jullie dus samen eigenaar van de woning, dus heeft hij evenveel rechten als jij hebt.
Volgens de hypotheekakte ben alleen jij verantwoordelijk voor de aflossing van de lening .

Niet echt gebruikelijk, maar als jullie dat zo juridisch in aktes vast hebben laten leggen dan is dat zo. Als dat toen niet de bedoeling was hadden jullie destijds maar beter op moeten letten toen de aktes werden opgesteld.

Als je wil dat hij weggaat en jij wilt daar blijven wonen dan zal je hem waarschijnlijk uit moeten kopen ,maar de financiering daarvan rond krijgen lijkt mij erg lastig.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
teusvh
11 jaar geleden
Toch misschien niet goed opgelet destijds?
Mijn dringend advies is om bij een advocaat langs te gaan die kijkt hoe het precies zit.
Moeilijk is dat niet als hij de juiste documenten krijgt, en het gaat om een groot belang.
Lijkt mij zeer vreemd als het zo is. Want een bank zal nooit alleen aan jou een hypotheek verstrekken wanneer de woning op 2 namen staat. Dan willen ze ook nog altijd de handtekening van de andere eigenaar, al zo deze bijv geen inkomen hebben, laten ze die partij altijd meetekenen.

Je moet even goed kijken het koopcontract, daar staat wie de kopers zijn. Tevens zie je in de eigendomsakte ook nog wie de eigenaars zijn. Dat staat duidelijk vermeld dus daar kan geen verwarring over zijn.

Voor wat betreft de hypotheek akte staat er ook ergens een artikel waarin de schuldenaren zijn. Daar moeten normaal gesproken jullie beide namen staan.
Je zou anders ook nog even je bank kunnen bellen om dat te controlleren.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
inderdaad: 1. de koopakte, 2. de transport-, leverings- of eigendomsakte en 3. de akte van geldlening met hypotheekstelling.
Ga naar de notaris waar de aktes 2 en 3 zijn getekend en leg de vraag voor.
Zelf meegemaakt dat er in de aankoopakte (via de makelaar) beiden stonden als koper.
In de overdrachtsakte stond alleen hij als eigenaar.
In de hypotheekakte stonden beiden als schuldenaar.

De notaris had kennelijk zitten dutten en wilde niet rectificeren. Na een klacht bij de notarisorganisatie was de eigendomsakte binnen een dag goed verbeterd en vervangen.
Antwoord n.a.v. deze praktijk:
Kijk alles goed na, liefst met een iemand die de aktes goed kan lezen en interpreteren, want ik kan me niet voorstellen dat hij wel eigenaar is en geen schuldenaar.
Als dat wel zo is dan moet de notaris je dat onder de aandacht hebben gebracht