moet ik uit de hoofdelijke aansprakelijkheid ontslaan worden?

Hallo,

mijn partner en ik gaan uit elkaar en om een nieuwe hypotheek te krijgen
zou ik uit de hoofdelijke aansprakelijkheid voor de huidige hypotheek
moeten worden ontslaan.

Nu is het zo dat wij toen de rentevaste periode afliep (een paar maanden
geleden) onzeker waren of we van hypotheek of bank wilden veranderen, en de hypotheek daarom op variabele rente hebben gezet.

In principe moet ik toch nu helemaal niet ontslaan worden, maar kan mijn
partner toch gewoon een nieuwe hypotheek afsluiten? Ik vraag dit omdat onze bank meteen een afspraak wilde maken voor een nieuwe hypotheek, maar daar zijn we toch niet aan gebonden?

Alvast bedankt!

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
1K
Poet
10 jaar geleden
Mocht hier geen supergoed antwoord komen dat zou ik toch even een onafhankelijk hypotheekadviseur vragen hoe te handelen. Er gaan hier namelijk onder vrij grote tijdsdruk grote beslissingen genomen worden en dan betaalt zich zo'n consult zeker terug.

Antwoorden (1)

Wanneer er een situatie veranderd. Bv scheiden en je hebt een hypotheek op jullie beide namen staan . Xal de tenaamstelling veranderd moeten worden. En hiervoor moet je naar de bank. Waarom denk je dat je ontslagen moet worden? Dit heeft toch niets met de hypotheek te maken. Wanneer je partner een eigen hypotheek wil en dezr kan betalen kan hij die afsluiten. Wanneer jij je eigen kunt betalen hoeft er niets te veranderen dan de ternaamstelling mochten beide partijen in hypotheek genoemd zijn.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Was t maar zo simpel...
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ben al een paar weken bezig om dit te regelen.... Steeds krijg ik andere info.... Niemand weet echt hoe t zit ivm nieuwe fiscale regels per 1/1/213 en scheiden... Je moet voor de helft vd hypo een nieuwe hypo afsluiten.... Die moet anuitair zijn anders niet aftrekbaar...
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Hallo, bedankt voor de reactie. Je antwoord op mijn vraag is dus 'nee', begrijp ik het goed? Dat wij naar EEN bank moeten is duidelijk, maar onze bank wilde meteen een afspraak plannen en dat hoeft volgens mij niet, of wel? Wij moeten in principe twee nieuwe hypotheken afsluiten en dan kunnen we de oude aflossen. (Dat moet dan misschien ook nog even met een gesprek met ze, maar ze wilden meteen een afspraak plannen om ons als klanten te houden, leek me...) Dat is de voordeel van variabele rente, lijkt me (maar ben dus niet zeker), en daarom is dit voor de meeste mensen ook geen optie. En dat is wederom de reden waarom mensen je eerst even naar je huidige bank sturen. Maar dat hoeft hier toch niet?
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Je moet naar EEN bank, die waar je de hypotheek hebt afgesloten om alles te regelen. Tuurlijk wil je bank jullie als klant behouden, daar zullen ze hun best voor doen en waarschijnlijk krijg je er voordeel mee, omdat je al hun klant bent. En waarschijnlijk vragen ze je te komen om de zaken te regelen.
Er moet een hoop geregeld worden en dat kost tijd ja, laat je adviseren dat scheelt jezelf een hoop denkwerk. Kijk eens op de volgende webpagina.
wettehttp://www.hypotheekvisie.nl/uw-situatie/scheiden