Overdrachtsbelasting van 6% naar 2% met terugwerkende kracht. waar kan ik dit aan besteden?

Kan ik dit geld gebruiken voor mijn inrichting? Aangezien mijn hypotheek hoogte al is vastgelegd. Maar geen plannen had voor verbouwing?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Het beste antwoord

Het is inderdaad ter vrije besteding, tenzij de geldgever het toegekende krediet aanpast dus verlaagt.
Zet het geld maar even op een veilige bank.
Geld kun je maar een keer uitgeven.

Toegevoegd na 1 uur:
Als de gehele aankoopprijs inclusief aankoopkosten dus incl. 6 % overdrachtsbelasting en kosten leveringsakte notaris geheel geleend zou zijn dan is inderdaad een deel van de rente (de rente "over" de bespaarde overdrachtsbelasting) niet aftrekbaar, tenzij alsnog in het huis gestopt, dus in het onroerend goed.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (5)

Je hebt dus een hypotheek die inclusief de kostenkoper is. Dan hou je dat geld dus over. De notaris zal dit dan op je rekening storten.
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Er blijkt niet uit de vraag dat de koper het huis plus aankoopkosten daarvan (geheel) heeft geleend.
Die aanname is van Ronron1212
ronron1212
12 jaar geleden
Als de koper het huis niet inclusief kosten koper heeft gekocht. Zal er vanuit de hypotheek geen geld overblijven. Wat dat moet de kosten koper of een gedeelte daarvan zelf betaald worden. Overdrachtsbelasting zit in de kostenkoper.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
"De kostenkoper" is onbekend. Je kunt een huis dus niet inclusief "kostenkoper" kopen.
Wat wel gebruikelijk is, is dat de (aankoop)kosten voor rekening van de koper zijn. Dat heet "kosten koper". Uit de vraag blijkt niet hoeveel van de verkrijgingsprijs wordt geleend. 110% is niet gebruikelijk meer. De hypothecaire lening wordt niet toegerekend aan overdrachtsprijs, overdrachtsbelasting of kosten leveringsakte afzonderlijk. Gebruikelijk is dat er ook eigen geld in wordt gestoken.
De besparing 4% overdrachtsbelasting verlaagt dan in principe het eigen geld.
ronron1212
12 jaar geleden
beste Hajete Ik geef in mijn antwoord ook weer dat als er een volledige hypotheek is dat zijn de KK ook gefinancierd ander is het eigen geld wat er wordt ingestoken. Dus ik weet niet wat je nu bedoeld.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
In de vraag staat niet dat de gehele koopprijs door een lening wordt gefinancierd. Dus jouw aanname is in beginsel even goed of slecht als de mijne die niet van volledige fianciering uitgaat.
Je mag dat geld overal voor gebruiken.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Maar bij volledige financiering is de rente over het niet aan de verwerving bestede geleende bedrag niet aftrekbaar omdat dat stuk als consumptief krediet wordt beschouwd door de fiscus.
Er wordt door de fiscus streng gekeken naar de bestemming van het geleende geld. Hypotheekrente is aftrekbaar, maar rente voor consumptieve leningen niet. Als jij geld van de lening voor inrichting gaat gebruiken, is dat consumptief (want niet voor de verwerving van de woning...).
Je kunt het nog eens navragen bij je financieel adviseur, die moet dat je zeker kunnen vertellen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Nagenoeg alle geldverstrekkers hebben direct de regels aangepast. NHG heeft dit met terugwerkende kracht tot 15-6 gedaan. Wat op passeren stond heeft kunnen passeren en het overgehouden. Van alle andere hypotheken moet de hoofdsom worden verlaagd omdat anders de lening niet meer passend is volgens de AFM.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dat is alleen maar waar als er maximaal gefinancierd zou zijn.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
NHG is geen geldverstrekker maar een garantiefonds
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Goh, zit al 19 jaar in het vak en leer kennelijk vandaag allemaal nieuwe waarheden? Dacht het niet, ten eerste is het niet alleen bij maximaal gefinancierde hypotheken, het gaat om 104% + 2% en als er ruimte is en je het geld wilt houden zal het met de eigen woning te maken moeten hebben. En dat NHG geen geldverstrekker is is mij duidelijk, het is een waarborgfonds (geen garantiefonds dus)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Inderdaad is NHG dus geen geldverstrekker, zoals in je reactie wordt gesuggereerd.
Wat wordt bedoeld met 104% en 2% is mij niet duidelijk.
Ook niet duidelijk: "als u het geld wilt houden".
Want je kunt het geld niet tegelijkertijd ter vrije beschikking houden en aan het huis besteden.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Vanaf 1-8 (bij meeste geldverstrekkers al na komende week) mag nog maar 104% van de waarde van de woning gefinancierd worden te vermeerderen met de overdrachtsbelasting van nu 2%.
Is de offerte nog uitgegaan van oude situatie dan financier je feitelijk 4% teveel wat in box 3 gaat vallen en waarover rente niet aftrekbaar is. Omdat de normen zijn aangepast kan dit niet en kun je het enkel "houden" als het voor de eigen woning wordt besteed. Probleem op dat moment is dat er een verplicht bouwdepot komt. Ingewikkeld allemaal maar boodschap is dat je die 4% niet zomaar kan krijgen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Uit de vraagstelling blijkt niet dat het huis geheel met geleend geld is gefinancierd.
Dat hangt af van je lening af.

Als je het huis maximaal financiert en ook de overdrachtbelasting meefinanciert, mag je niet dat geld zomaar ergens anders voor gebruiken, en zeker niet voor je inrichting. Je kunt wel met je bank bespreken dat je het gaat gebruiken voor een verbouwing. Dit moet je dan ook kunnen aantonen voor de fiscus. Als je niet gaat verbouwen, dan zal, als je hypotheek al is vastgelegd, die opnieuw moeten worden vastgelegd, verminderd met de 4% van de verlaging van de overdrachtsbelasting. Je lening wordt dus lager en je belastingaftrek van de rente over die lening ook.
Want: als dit niet zo zou zijn dan heb je een hypotheek, waarvan de rente aftrekbaar is van de IB, en waarvan een deel uiteindelijk niet voor de hypotheek is gebruikt. Dat werd immers contant uitgekeerd aan de koper? En dat mag niet. Niet voor consumptief krediet!

Maar:
Als je maar een deel van de aankoopprijs financiert, en dus een (flink) deel eigen geld er in stopt, mag je het wel zelf houden. Het aandeel eigen geld in je huis wordt dan namelijk kleiner!