Huis verkoop: Hypotheekoopovereenkomst op 2 namen, maar eigendomsbewijs en koopvrnkmst op een naam. Kan die ene persoon het huis te koop aanbieden?

Toegevoegd na 2 uur:
Mijn dochter is degene op wiens naam de eigendoms akte staat en is als enige bewoner van dit huis ingeschreven.

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
1.7K

Het beste antwoord

Voor het kunnen verkopen van het huis waarin je samen met je echtgenoot/geregistreerd partner woont, is altijd toestemming nodig van die echtgenoot/geregistreerd partner.
9 jaar geleden
redhouse
9 jaar geleden
Hypotheekovereenkomst op 2 namen betekent dat beiden toestemming moeten geven voor verkoop..Stel dat u dochter het huis verkoopt en blijft zitten met een restschuld ,dan zal ook de ander aangesproken worden voor de restschuld, dus alle twee toestemming is nodig.

Andere antwoorden (3)

Ja, dat kan, want je dochter is de enige eigenaar, en dus volledig bevoegd om dit huis te verkopen.
Wie is de andere persoon die op de hypotheekakte staat, en waarom heeft die in deze constructie toegestemd? Deze persoon zou wellicht wel in andere besluiten (met name: verhuren en verbouwen) betrokken moeten worden.
9 jaar geleden
De dochter is al enige eigenaar en enige bewoner zelfstandig tot verkoop gerechtigd.
Dat de bank nog een ander mede aansprakelijk heeft gesteld en heeft laten tekenen voor de betaling van de hypothecaire verplichtringen, zegt iets van de fianciele zekerheid die het inkomen van de dochter alleen biedt.
Bij verkoop wordt het huis hypotheekvrij opgeleverd dus de hypotheek afgelost, mits de verkoopopbrengst voldoende is. Het eventuele restant is een schuld van beide hypotheekgevers/geldleners.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Iedereen kan een huis te koop aanbieden, en verkopen, of het nu van jezelf is of niet.
Het probleem komt als je moet leveren. Dat gebeurt via een akte van de notaris. Dan moet het huis vrij van hypotheek worden overgedragen, en als de hypotheek niet volledig is afgelost zal de bank daar nooit mee instemmen.
Oftewel: als een persoon het huis verkoopt, en heel de hypotheek aflost, dan komt het met wat omwegen nog wel goed. Als niet heel de hypotheek wordt afgelost kun je niet leveren, en ben je in verzuim. Dat kan een boete kosten van pakweg 10% van de koopsom.

Toegevoegd na 2 minuten:
Toelichting: als heel de hypotheek is/wordt afgelost wil de bank het hypotheekrecht wel doorhalen. Daar hoeft die andere persoon niet mee in te stemmen. Overleg dit wel tevoren met de bank en de notaris.